سرگذشت استانداردهای غواصی

استانداردهای غواصی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، مقررات و فرآیندهایی هستند که توسط سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با غواصی تعیین شده‌اند تا ایمنی، بهداشت و کیفیت فعالیت‌های غواصی را تضمین کنند.

غواصی جهانی دور از دسترس را به روی بشر می گشاید. دریا و اقیانوس رازهای نهفته خود را در این سفر ماجراجویانه اکتشافی برای ما فاش می سازند. این شگفتی و زیبایی همانند سایر چیزها خطرات و مشکلات خود را نیز به همراه دارد. غواصی نه فقط برای غواصان بلکه برای محیط زیست نیز می تواند مشکل ساز باشد. اما با حفظ جانب احتیاط، می توان میزان مشکلات را به سطح قابل قبولی کاهش داد.

اما چگونه می توان احتیاط های لازم را تشخیص داد؟

در اغلب مکانهای غواصی، آموزش لازم نیز ارایه می شود، اما اگر به تازگی وارد این حرفه شده اید انتخاب مربی مجرب بسیار مشکل است، شاید اولویت ها را ندانید. سپس در جستجوی قیمت مناسب و مشورت با دوستان و کسب اطلاعات از اینترنت خواهید بود. اما عامل دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه نمایید و آن استانداردهای بین المللی است.

این ماجرا در شهر وین – اتریش آغاز شد. این کشور کوچک محصور در خشکی جایگاه مستحکمی در تاریخ غواصی دارد. آقایHans Hass پیشکسوت این رشته (که در ژوئن 2013 درگذشت) الهام بخش نسلی برای ورود به رشته ای شد که بعدها تبدیل به فعالیت غواصی تفریحی شد.

در سال 1994،‌ آقای Martin Denison کارشناس اتریشی – بریتانیایی، امتیاز تاسیس آموزشگاهی در اتریش با بهره گیری از سیستم آموزشی آمریکا برای آموزش مربیان و غواصان را دریافت نمود. این آموزشگاه کوچک گسترش یافت تا آنکه بر اساس قانون ورزشی جدید، کلیه مربیان ملزم به داشتن مجوز صادره از مقامات محلی به درخواست فدراسیون ملی مربوطه بودند. یعنی آنکه، کلیه اتریشی ها که در سیستم آموزشی آمریکایی آموزش غواصی دیده اند دیگر مجاز به آموزش غواصی نخواهند بود. آقایDenison برای رهایی از این مشکل به استاندارد اتریش (AS) مراجعه نمود. در آن زمان اغلب استانداردها، برای محصولات بود و غواصی اولین موردی بود که می شد به عنوان خدمات در نظر گرفت. استاندارد اتریش با بسیج کلیه ذینفعان صنعتی، یک استاندارد ملی برای غواصان و مربیان تدوین کرد که صدور گواهی را میسر ساخت. نتیجه این اقدام برای آقای Denison که از سیستم آموزشی آمریکایی استفاده می کرد آن بود‌ مادامی که وی مطابق با الزامات استانداردهای ملی جدید فعالیت کند مورد قبول مسئولان خواهد بود.

این نخستین گام در نیل به موفقیت بزرگ استانداردهای غواصی در استانداردسازی بخش خدمات بود. استانداردهای اتریشی هنوز کاملاً تکمیل نشده بودند که فدراسیون ورزشهای زیرآبی اروپا اعلام نمود تصمیم دارد قوانین متحد اروپایی برای غواصی و مربیان وضع نماید و استانداردهای منتشر شده اتریش مبنای شروع کار شد. گروه کاری جدید که مسئول تدوین این استانداردها بود، تبدیل به بزرگترین جامعه استانداردسازی با حدود 35 نماینده از 17 کشور شد.

کشورهای خارج از محدوده اتحادیه اروپا نیز ابراز علاقه نمودند و ایزو که قرارداد همکاری با CEN برای جلوگیری از موازی کاری امضا نموده نیز این استانداردها را تصویب نمود. در 15 سال گذشته این استانداردها به صورت گسترده در مدارس آموزش غواصی در سرتاسر جهان استفاده شدند.

در حال حاضر در سیستم مورد پذیرش جاری صدور گواهی غواصی،‌ علاقمندان می توانند بهترین مرکز را در سرتاسر جهان انتخاب نمایند. استانداردها برای سازمانهای آموزش دهنده و ارایه کنندگان خدمات مبنایی برای استفاده از آخرین تجربیات برتر است.

استانداردهای سیستم آموزشی PADI

International Standards)ISO)

ISO Title

ISO Reference

PADI Equivalent

Introductory training programs to scuba diving         

 ISO 11121              

 Discover Scuba Diving

Diver Level 1 - Supervised Diver

 ISO 24801-1 

 PADI Scuba Diver

Diver Level 2 - Autonomous Diver

 ISO 24801-2

 Open Water Diver

Diver Level 3 - Diver Leader

 ISO 24801-3

 Dive master

Training programs on enriched air nitrox diving

 ISO 11107

 Enriched Air Diver

 Instructor Level 1

 ISO 24802-1

 Assistant Instructor 

 Instructor Level 2

 ISO 24802-2

 Open Water Scuba Instructor 

 Recreational scuba diving service providers

 ISO 24803

 Dive Center or Resort

 

 

 

         

European Standards ) EN)

EN  Title

EN Reference

PADI Equivalent

Diver Level 1 - Supervised Diver

 EN14153-1

 PADI Scuba Diver

Diver Level 2 - Autonomous Diver

 EN14153-2

 Open Water Diver

Diver Level 3 - Diver Leader

 EN14153-3

 Dive master

 Instructor Level 1

 EN14413-1

 Assistant Instructor 

 Instructor Level 2

 EN14413-2

 Open Water Scuba Instructor

استاندارد  ملی ایران

 

 

سر فصل

شماره  استاندارد

PADI Equivalent

آموزش غواصی مقدماتی

INSO 17211

 Discover Scuba Diving

غواصی  با هوای غنی شده

INSO 17212

 Enriched Air Diver

گاز مخلوط کن

INSO 17213

Gas Blender

گازهای تنفسی برای غواصی و کاربرد های پر فشار

INSO 17569

Respiratory protective

diving and hyperbaric applications

ارائه دهندگان خدمات غواصی اسکوبا

INSO 18888

Dive Center or Resort

غواص تحت نظارت سطح 1

INSO 20043-1

PADI Scuba Diver

غواص مستقل سطح 2

INSO 20043-2

Open Water Diver

آموزش مربی سطح 1

INSO 20044-1

 Assistant Instructor 

آموزش مربی سطح 2

INSO 20044-2

 Open Water Scuba Instructor 

 

 

 

 

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد. 

غواصی