سفرکردن برای غواصی و مشکلی بنام پشه

این دنیا پر از پشه است و هیچ‌کس در امان نیست . پشه‌ها ممکن است حامل بیماری باشند . حال که فصل تابستان است و بهترین زمان برای سفرکردن برای انجام غواصی به مناطق و شهرهای مختلف باید مراقب این حشرات بسیار کوچک باشید .

کودکان ، افرادی که از کمبود ویتامین رنج می‌برند ، افراد بیمار و مسافرانی که بومی یک منطقه محسوب نمی‌شوند ، بیشتر در معرض نیش‌زدگی پشه قرار دارند. نیش پشه در پاره‌ای از موارد می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در بعضی از افراد گردد. آلرژی پوستی نسبت به نیش پشه در فاصله زمانی ۲۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت بعد از نیش‌زدگی مشاهده‌شده است.

زمان فعالیت اغلب پشه‌ها از غروب خورشید تا سپیده‌دم است. پشه‌ها در آب تخم‌گذاری می‌کنند و بعد از چند هفته به بلوغ می‌رسند . پشه‌های نر دهانی کوچک دارند و از گیاهان تغذیه می‌کنند اما پشه‌های ماده دهانی بزرگ‌تر دارند و از خون جانوران و انسان تغذیه می‌کنند. پشه‌های ماده برای اینکه طعمه از حضور آن‌ها آگاه نشود قبل از نیش زدن ، مکان نیش زدن را بی‌حس می‌کنند و سپس نیش را وارد پوست می‌کنند. به همین خاطر است که شما در هنگام گزش دردی احساس نمی‌کنید .

1- سعی کنید در محیط‌های باز زیاد قرا نگیرید

2- لباس آستین‌بلند و شلوار بپوشید

3- لباس‌هایی به رنگ روشن پوشیده تا بتوانید پشه‌ها را روی لباس مشاهده کنید

4- سطح بدن خود را توسط پمادهای دافع حشرات که بر روی پوست مالیده می‌شوند بپوشانید

5- در سپیده‌دم و غروب سعی کنید از محل اقامت خارج نشوید

6- از لوازم‌آرایش معطر استفاده نکنید

7- در محل اقامت از اسپری و یا قرص‌های دافع حشرات استفاده کنید

8- در نزدیکی زباله و مواد فاسد شده قرار نگیرید

9- در یک محیط دربسته و محفوظ استراحت کنید

10- از خوردن موز در هنگام سفر خودداری کنید. جذب روغن موز در خون باعث نیش‌زدگی بیشتر نسبت به سایر افراد می‌گردد. پشه‌ها کلاً خون حاوی قند بیشتر را ترجیح می‌دهند.

11- استفاده از ویتامین بی ۱ (تیامین) به مدت یک هفته می‌تواند میزان نیش‌زدگی را کاهش دهد. چون پس از مصرف بدن بوی خاصی می‌گیرد که پشه را دور می‌کند .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.