ایران مارینا مرکز غواصی بین المللی مارینا

مشکلات پشه‌ها در سفر غواصی و ۸ راهکار عملی برای کنترل آن

غواصی یکی از هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های ورزشی و تفریحی است که به شما این امکان را می‌دهد تا به دنیای زیر آب وارد شوید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. اما سفر به مقاصد غواصی به همراه چالش‌هایی است که باید به آن‌ها توجه کنید تا تجربه‌ای خوشایند داشته باشید. یکی از این چالش‌ها، مسئله پشه‌ها و نیش‌های آزاردهنده آن‌ها است که می‌تواند لذت غواصی را تحت تأثیر قرار دهد. این دنیا پر از پشه است و هیچ‌کس در امان نیست در این مقاله، به بررسی مشکلات پشه‌ها هنگام سفر برای غواصی و ارائه راهکارهای مؤثر برای مقابله با آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشکلات پشه‌ها در سفرهای غواصی و راهکارهای مقابله با نیش‌های آزاردهنده

مقدمه

کودکان ، افرادی که از کمبود ویتامین رنج می‌برند ، افراد بیمار و مسافرانی که بومی یک منطقه محسوب نمی‌شوند ، بیشتر در معرض نیش‌زدگی پشه قرار دارند. نیش پشه در پاره‌ای از موارد می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در بعضی از افراد گردد. آلرژی پوستی نسبت به نیش پشه در فاصله زمانی ۲۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت بعد از نیش‌زدگی مشاهده‌شده است.

زمان فعالیت اغلب پشه‌ها از غروب خورشید تا سپیده‌دم است. پشه‌ها در آب تخم‌گذاری می‌کنند و بعد از چند هفته به بلوغ می‌رسند . پشه‌های نر دهانی کوچک دارند و از گیاهان تغذیه می‌کنند اما پشه‌های ماده دهانی بزرگ‌تر دارند و از خون جانوران و انسان تغذیه می‌کنند. پشه‌های ماده برای اینکه طعمه از حضور آن‌ها آگاه نشود قبل از نیش زدن ، مکان نیش زدن را بی‌حس می‌کنند و سپس نیش را وارد پوست می‌کنند. به همین خاطر است که شما در هنگام گزش دردی احساس نمی‌کنید .

پشه‌ها و مشکلاتی که برای غواصان ایجاد می‌کنند

پشه‌ها نه تنها مزاحمت‌های عمومی را برای مسافران ایجاد می‌کنند، بلکه می‌توانند مشکلات خاصی برای غواصان نیز به همراه داشته باشند. برخی از مشکلاتی که پشه‌ها می‌توانند برای غواصان ایجاد کنند عبارتند از:

۱- نیش پشه و خارش پوست : نیش پشه می‌تواند باعث خارش، تورم و درد در نواحی مختلف پوست شود. این مشکلات می‌توانند لذت شما از غواصی و وقت‌گذرانی در زیر آب را کاهش دهند.


۲- ابتلا به بیماری‌های منتقله از پشه‌ها : پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های مختلفی از جمله مالاریا، دنگی، و زیکا باشند که این بیماری‌ها می‌توانند تأثیرات جدی بر سلامت شما داشته باشند.

۳- آزار و مزاحمت در زمان‌های غیر غواصی : پشه‌ها می‌توانند در هنگام شب یا در اوقات استراحت، آرامش شما را مختل کنند و مانع از استراحت کافی شوند.

چگونه از پشه‌ها هنگام سفر برای غواصی در امان باشیم؟

برای جلوگیری از مشکلاتی که پشه‌ها می‌توانند به وجود آورند، باید اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهید. در ادامه به بررسی هشت روش مؤثر برای جلوگیری از نیش پشه و مقابله با آن‌ها می‌پردازیم 

۱- استفاده از دافع‌های پشه : یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای جلوگیری از نیش پشه استفاده از دافع‌های پشه است. این محصولات می‌توانند به صورت اسپری، کرم یا لوسیون در دسترس باشند.
انتخاب محصول مناسب: از دافع‌هایی استفاده کنید که حاوی DEET، Picaridin، یا Oil of Lemon Eucalyptus باشند.
طریقه استفاده:دافع را به طور یکنواخت بر روی پوست و لباس‌های خود بمالید و از استفاده از محصولات حاوی الکل که می‌توانند پوست را خشک کنند خودداری کنید.

۲- پوشیدن لباس‌های محافظ : لباس‌های مناسب می‌توانند به عنوان یک مانع فیزیکی برای نیش پشه عمل کنند و از نیش زدن پشه‌ها به پوست شما جلوگیری کنند.
پوشیدن لباس‌های پوشیده: از لباس‌های بلند با آستین‌های بلند و شلوارهای بلند استفاده کنید.
استفاده از لباس‌های روشن: لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشید تا بتوانید پشه‌ها را روی لباس مشاهده کنید

۳- استفاده از تور و پوشش‌های محافظ : تور و پوشش‌های محافظ می‌توانند در زمان‌های استراحت و خواب، شما را از نیش پشه‌ها محفوظ نگه‌دارند.
استفاده از تور: هنگام خواب از توری که در اطراف تخت یا محل خواب کشیده شده است استفاده کنید.
پوشش‌های اضافی: برای محافظت بیشتر از کلاه و دستکش‌های محافظ پشه استفاده کنید.

۴- اجتناب از مکان‌های پشه‌دار : انتخاب مکان‌های مناسب برای اقامت و فعالیت می‌تواند به کاهش تماس شما با پشه‌ها کمک کند. همچنین سعی کنید در محیط‌های باز زیاد قرا نگیرید
انتخاب مکان‌های تمیز: از اقامتگاه‌هایی استفاده کنید که دارای سیستم‌های کنترل زباله و نظافت مناسب هستند.
پرهیز از مکان‌های مرطوب: پشه‌ها در مکان‌های مرطوب و تاریک به خوبی رشد می‌کنند، بنابراین از این مکان‌ها دوری کنید.

۵- استفاده از نوارهای ضد پشه : نوارهای ضد پشه می‌توانند در اطراف محل اقامت شما قرار داده شوند تا پشه‌ها را دور نگه‌دارند.
قرار دادن نوارها: نوارهای ضد پشه را در اطراف محل اقامت خود قرار دهید تا محیط را از پشه‌ها دور نگه‌دارند.

۶-نصب وسایل کنترل پشه در محل اقامت : وسایل و دستگاه‌های کنترل پشه می‌توانند به کاهش تعداد پشه‌ها در محل اقامت شما کمک کنند.
استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی: از دستگاه‌هایی که با استفاده از نور ماوراء بنفش یا سایر تکنولوژی‌ها پشه‌ها را جذب و نابود می‌کنند استفاده کنید.

۷- استفاده از گیاهان طبیعی دافع پشه : گیاهان طبیعی مانند نعناع، اسطوخودوس و رزماری می‌توانند به عنوان دافع‌های طبیعی پشه عمل کنند.
کاشت گیاهان: گیاهان دافع پشه را در اطراف محل اقامت خود بکارید یا از روغن‌های گیاهی آن‌ها استفاده کنید.

۸- رعایت بهداشت شخصی : رعایت بهداشت شخصی می‌تواند به کاهش جاذبه‌های پشه‌ها به سمت شما کمک کند
شستشوی منظم: بدن خود را به طور منظم بشویید و از عرق کردن بیش از حد جلوگیری کنید.
خوشبو بودن: از محصولات ضد تعریق و خوشبو کننده‌های طبیعی استفاده کنید.
لوازم‌آرایش معطر: از این لوازم استفاده نکنید چون باعث جذب پشه ها می شود  

 
از خوردن موز در هنگام سفر خودداری کنید. جذب روغن موز در خون باعث نیش‌زدگی بیشتر نسبت به سایر افراد می‌گردد. پشه‌ها کلاً خون حاوی قند بیشتر را ترجیح می‌دهند همچنین استفاده از ویتامین بی ۱ (تیامین) به مدت یک هفته می‌تواند میزان نیش‌زدگی را کاهش دهد. چون پس از مصرف بدن بوی خاصی می‌گیرد که پشه را دور می‌کند

نتیجه‌گیری
سفر برای غواصی به همراه زیبایی‌های بی‌نظیر زیر آب، نیازمند آمادگی و توجه به برخی چالش‌ها نیز هست. یکی از این چالش‌ها، مسئله پشه‌ها و نیش‌های آزاردهنده آن‌هاست. با استفاده از تکنیک‌ها و راهکارهای ارائه شده در این مقاله، می‌توانید از مشکلات پشه‌ها جلوگیری کرده و تجربه‌ای راحت و بدون دردسر از غواصی خود داشته باشید.

توجه به نکات بهداشتی، استفاده از دافع‌های پشه، انتخاب لباس‌های مناسب و استفاده از وسایل کنترل پشه، از جمله روش‌های مؤثری هستند که به شما در این مسیر کمک خواهند کرد.

پیوست

مركز غواصی بین‌المللی مارينا
تیم تحریریه ایران مارینا گردآوری ، تألیف و ترجمه توسط سعید پروین
استفاده از مطالب این مقاله به شرط امانت داری و رعایت اخلاق حرفه ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می باشد مركز غواصی بین‌المللی مارينا
نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟ مشاوره قبل از هر تصمیمی بهترین راه است
2095 108 0919 ۵ دقیقه رایگان
مشکلات پشه‌ها در سفر غواصی و ۸ راهکار عملی برای کنترل آن
6 دقیقه زمان مورد نیاز برای مطالعه
در اینستاگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!
در تلگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!