اشاره گر چند منظوره در غواصی اسکوبا

این وسیله با نامهای مختلف در مناطق مختلف جهان شناخته می شود مانند استیک ، چوب کوسه ، چوب صخره ، اشاره گر ، شمشیر شوالیه

به حال به هر اسمی که شناخته شود به عنوان یک ابزار کاربردی فوق العاده در غواصی اسکوبا شناخته شده است . این وسیله معمولا از یک فلز ضد خوردگی ساخته شده است که طول حدود 30 سانتی متر دارد و با یک سوراخ در انتهای آن از طریق تسمه و یا طناب می توان آن را به جليقه تعادل خود متصل نمود و یا به درون دست انداخت .

موارد استفاده از این ابزار

1- اشاره گر

از این وسیله که توسط مربیان و یا راهنمای گروه غواصی استفاده می شود جهت اشاره نمودن به نقطه ای از زندگی دریایی و یا مرجانها استفاده می شود بدون آنکه نیاز به نزدیک شدن بیش از حد به آن بوده و یا آنها را لمس کرد مثلاً نشان دادن دهان یک مارماهی، که انجام این عمل با انگشت دست بسیار خطرناک است و امکان گاز گرفتن و قطع شدن انگشت وجود دارد و یا همچنین اشاره به حلزون های رنگی بدون صدف كوچك و زيبا (نودی برانچ) كه در بستر دریا قرار دارند و معمولا ديده نمی شوند .

2- عصا

هنگامی که در یک بستر شنی غواصی می کنید نزدیک شدن به کف آب و فین زدن باعث بلند شدن گل و لای و در نتیجه کاهش دید می گردد . این وسیله برای کمک به راه رفتن در زیر آب مانند یک عصا بدون اینکه با سطح زیادی از بستر در تماس باشد به شما کمک می کند

3- ایجاد صدا

با این میله فلزی می توان با ضربه زدن به تانک هوا ایجاد صدا نمود وتوجه همیار خود و یا سايرغواصان دیگر را در شرایط اضطراری و یا دیدن یک چیز شگفت انگیز و جالب جلب كرد . همچنین با ایجاد سرو صدا می توان اقدام به دور کردن موجودات و ماهی ها در زیر آب كرد در صورتی كه شما احساس خطر يا ترس می كنيد .

4- جلوگیری از دست زدن به چیزی

در هنگامی غواصی نباید به چیزی در زیر آب دست زد به دلیل مسائل ایمنی و زیست محیطی اما گاهی مواقع این امر اجتناب ناپذیر است . غواصی در کشتی ها مغروق و یا مناطقی که پر از طوطیا می باشد ممکن است برای شما حادثه به دنبال داشته باشد و همچنین تماس دست با مناطق مرجانی و یا صخره ها ممکن است باعث از بین رفتن موجوداتی شود که شما آنها را نمی بینید اما با این وسیله تماس شما به حداقل خواهد رسید .

5- یک لنگر در جریان قوی

اگر در یک جریان قوی زیر آبی قرار گرفتید می توانید با فرو کردن آن در بستر دریا مانند یک لنگر از آن استفاده کنید و کمی استراحت کنید .

6- تکیه گاه برای عکاسی

در هنگامی عکاسی در زیر آب از این وسیله میتوان برای ثابت نگه داشتن دوربین مانند یک پایه استفاده نمود و یا برای حمایت از وزن سنگین دوربین های DSLR به خصوص در هنگام عکاسی ماکرو استفاده نمود .

7- دفاع از خود

این وسیله برای این کار در نظر گرفته نشده است ولی به هر حال می توان مورد استفاده قرار گیرد . اگر یک ماهی بزرگ بیش از حد به شما نزدیک شد و قصد تهاجم و حمله به شما را داشت می توانید با ضربه زدن به بدن و یا باله های آن موجب دور شدن آن شوید و یا حتی اگر یک کوسه کنجکاو به شما بیش از حد نزدیک شد به راحتی می توانید با چند ضربه کوچک و آرام به آبشش کوسه او را ترسانده و موجب دوری او شوید .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.