ادرار در وت سوت هنگام غواصی

بايد اعتراف كرد بيشتر غواصان اسكوبا درون وت سوت خود ادرار می‌کنند درحالی ‌که مقاومتی برای جلوگيری از آن در كار نيست و حتی يك عمل آرامش‌بخش نيز محسوب می‌شود . معمولاً بعد از چند دقيقه در آب بودن و شروع غواصی نياز به ادرار كردن به وجود می‌آید

 آيا به نظر شما اين كار اشتباه است ؟

 آيا نوشيدن زياد مايعات قبل از غواصی علت آن است ؟

آيا بدن ما در آب خاصيت كنترلی خود را از دست می‌دهد ؟

پاسخ به اين سؤالات خير است چون نياز به ادرار در طول غواصی يك واكنش طبيعی و فیزیولوژی است . اما به‌صورت ساده و از نگاه پزشكی توضيح خواهم داد كه چرا غواصان احساس نياز به ادرار كردن در هنگام غواصی دارند .

نمايش ساده سيستم گردش خون

بدن انسان پر از خون است حجم خون ممکن است با هیدراتاسیون و سایر عوامل افزایش یا کاهش يابد خوشبختانه بدن انسان مکانیسم‌های مختلفی در همه جای خود برای حفظ یک حجم ثابت از خون در تمام زمان‌ها دارد . این امر باعث می‌شود افزايش حجم خون باعث انفجار بدن نشود .

 قلب

چگونه بدن احساس می‌کنند حجم خون در گردش افزایش‌یافته است ؟

 هنگامی‌که حجم خون در بدن افزایش می‌یابد خون بیشتری به قلب از طریق رگ‌ها جریان می‌یابد . در قلب  افزایش حجم خون باعث می‌شود به دهلیز قلب کشش بيشتری وارد شود . به‌منظور کاهش حجم خون در گردش، حسگرهای عصبی در دهلیز موجب راه‌اندازی مجموعه‌ای از واکنش‌ها برای  افزایش تولید ادرار در کلیه‌ها می‌شود كه مايعات در گردش خون را كم و حجم خون را کاهش دهد .

 1- آب سرد باعث می‌شود شما در وت سوت ادرار كنيد

علتی كه باعث می‌شود غواص در زیرآب در وت سوت خود ادرار كند غوطه‌ور شدن در آب سرد است .كه مسئله‌ای بسيار پيچيده يا وحشتناك نيست و مفهومی بسيار ساده است. هنگامی‌که يك فرد به زیرآب می‌رود دمای بدن به علت هدايت گرمايی بيشتر آب نسبت به هوا باعث می‌شود بدن 20 برابر سریع‌تر نسبت به هوا دمای خود را از دست دهد  و به‌این‌علت بدن به‌صورت خودكار  تلاش می‌کنند گرمای ازدست‌رفته از طريق سطح پوست و اندام‌ها را جبران كند و گرمايی بيشتری به اندام‌های حياتی داخلی بدن برساند . اين عمل يك پديده شناخته‌شده در بين پستانداران است .

اگرچه حجم خون تغييری نكرده است ولی بدن خون بيشتری به هسته مركزی خود (به‌خصوص قلب) ارسال كرده است ، اين يعنی بدن خون بيشتری در محيط داخلی نسبت به اندام‌های سطحی و بيرونی به گردش درآورده است ،كه اين عمل باعث افزايش ميزان توليد ادرار می‌شود .

2- بی‌وزنی در آب باعث می‌شود شما ادرار كنيد

بی‌وزنی و يا كاهش ناگهانی وزنی باعث می‌شود خون به سمت هسته مركزی بدن برود . اين عمل تغيير جهت مايع گفته می‌شود ، كه اولين بار فضانوردان آن را تجربه كردند و باعث شد ادرار آن‌ها افزايش پيدا كند . بی‌وزنی هم مانند غوطه‌ور شدن در آب سرد باعث می‌شود واکنش‌های مدیریتی فعال شود که تولید ادرار را افزایش دهد .

چگونه می‌شود نیاز به ادرار در هنگام غواصی را کاهش داد ؟

آب سرد و غوطه‌ور شدن در آب و درك خاصيت شناوری خنثی باعث توليد قابل‌توجهی از ادرار می‌شود با حذف هرکدام از اين عوامل نياز به ادرار در زیرآب كاهش می‌یابد . گرم كردن بدن با پوشيدن وت سوت ضخیم‌تر و يا استفاده از لباس خشك (درای سوت ) قطعاً نياز به ادرار در زیرآب را كاهش می‌دهد . اما برای خاصيت شناوری هنوز راه‌حلی تشخيص داده نشده است .

نكته »»»»» نوشیدن آب کمتر نیاز به ادرار در زیر آب را کاهش نمی‌دهد

هنگامی‌که درروی زمين قرار داريم با نوشيدن آب بيشتر باعث می‌شود شخص ادرار بيشتری توليد كند  و فرض بر اينكه مايعات كمتری بنوشيم تا در غواصی ادرار كاهش يابد صحيح نيست چون توضيح داده شد افزايش توليد ادرار در هنگام غواصی به علت كاهش دمای بدن و ارسال خون و جريان بيشتر خون به هسته مركزی بدن می‌باشد . کم‌آبی بدن در هنگام غواصی باعث افزايش ابتلا به بيماری رفع فشار نيز می‌شود و اين خطرناك است . پس بهتر است قبل و بعد از غواصی از مايعات فراوان استفاده شود .

ادرار زیرآب عکس‌العمل طبیعی بود و به محیط‌زیست و بهداشت فردی صدمه نمی‌زند

پس وقتی در زیرآب احساس نياز به ادرار كردن داشتيد خجالت نكشيد این‌یک امر طبيعی در غواصی است.

برای غواصی راحت توصيه می‌شود يك وت سوت سایز بدن و راحت تهيه كنيد .

از خوردن نوشیدنی‌های كه دارای هيدارت می‌باشد صرف‌نظر كرده تا ادرار شما بوی بد ندهد .

 ادرار انسان استریل است و فاقد هرگونه بيماری و يا عفونت هست پس هیچ‌گونه خطری برای محیط‌زیست و يا بهداشت فردی شما كه در وت سوت ادرار می‌کنید  ندارد .

بعد از غواصی حتماً وت سوت خود را با آب شيرين به‌صورت كامل و در مخزنی جداگانه شستشو دهيد .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.