هنگام غواصی با لباس مناسب نیز احساس سرما می‌کنید؟

بعضی از غواصان با پوشیدن لباس‌های مناسب در هنگام غواصی بازهم احساس سرما می‌کنند . پس واضح است که علت آن سرمای آب نیست .

دمای طبیعی بدن افراد مختلف است. دمای بدن برخی افراد به‌طور طبیعی بالا و برخی افراد پایین است . به‌طورکلی احساس سرما در زنان از مردان بیشتر است. همچنین افراد مسن نسبت به جوان‌ترها بیشتر احساس سرما می‌کنند، زیرا افراد مسن دمای بدن پایین‌تری دارند، اما در این زمینه موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت

* ضعیف بودن جریان خون *

ضعیف بودن جریان خون می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، ازجمله: کشیدن سیگار، فشارخون بالا و یا بیماری قلبی

رعایت رژیم غذایی متعادل، کاهش میزان چربی و کلسترول باعث بهبود جریان خون در بدن خواهد شد. کاهش مصرف گوشت قرمز، هله‌هوله، غذاهای آماده و افزایش مصرف میوه و سبزی‌های تازه، غلات سبوس‌دار گوشت کم‌چرب و ماهی‌های سالم مانند سالمان و تن در رفع این بیماری مؤثر است .

استعمال دخانیات باعث افزایش میزان کلسترول در رگ‌های خون و درنتیجه سفت شدن دیواره رگ‌ها و انقباض رگ‌های خون می‌شود .

* بیماری تیروئید *

غده تیروئید روند سوخت‌وساز بدن را کنترل می‌کند و در صورت کم کاری تیروئید، فرد بیشتر وقت‌ها احساس سرما می‌کند. به‌طورمعمول کم‌کاری تیروئید در نیمی از بیماران با آزمایش خون تشخیص داده نمی‌شود. اگر دچار بیماری تیروئید شده باشید که درمان طبی خاص نیاز دارد. پزشک برای درمان بیماری تیروئید ممکن است مصرف دارو، یا جراحی را تجویز کند .

* حساسیت به مواد غذایی *

حساسیت به مواد غذایی می‌تواند علت این سردی باشد. داشتن حساسیت باعث کاهش فشارخون و درنتیجه سردی بدن می‌شود .

* کم‌خونی *

کمبود آهن شایع‌ترین علت کم‌خونی است . آهن برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها و تأمین انرژی لازم است. کمبود آهن نیز سبب احساس سرما می‌گردد. از پزشک خود بخواهید برای شما آزمایش خون فریتین بنویسد. فری تین، سلول پروتئینی خون است که دارای آهن است. این آزمایش کمک می‌کند تا پزشک بفهمد بدن شما چه مقدار آهن ذخیره دارد .

با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن ازجمله گوشت قرمز، بوقلمون ، ماهی تن ،جگر، گل‌کلم ، سیب‌زمینی و قرص آهن، میزان آهن بدن خود را افزایش دهید.

* انگل‌ها *

به‌محض وارد شدن به بدن، از مواد مغذی که باید وارد سلول‌ها شود، تغذیه می‌کند این امر باعث سرد شدن بدن می‌شود.

* عفونت قارچی *

کاندیدا نوعی قارچ است که تقریباً در بدن تمام انسان‌ها رشد می‌کند و آن‌قدر روی سیستم دفاعی بدن استرس وارد می‌کند که سبب اختلال در عملکرد غده هیپوتالاموسمی‌گردد. در بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این قارچ زنده می‌ماند برای از بین بردن این قارچ‌ها از محصولات پروبیوتیک (باکتری‌های مفید) استفاده کنید و میزان مصرف قند را کمتر کنید.

* کمبود خواب *

با کمبود خواب، سیستم عصبی که در تنظیم دما به بدن کمک می‌کند، دچار مشکل می‌گردد همچنین کمبود خواب باعث ضعف سیستم دفاعی بدن و افزایش خطر ابتلا بهبیماری‌های عفونی می‌شود و درنتیجه احساس سرما می‌کنید.

* بیش‌ازحد ضعیف شده‌اید *

لاغری بیش‌ازحد و نداشتن چربی کافی، فرد را به احساس سرما مستعد می‌کند. همواره سعی کنید وزن سالم و طبیعی خود را حفظ کنید .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.