انواع پورت اتصال در رگلاتور

امروزه تولیدکنندگان رگلاتور از پیچ‌های مختلف با اندازه متفاوت برای اتصال شیلنگ‌ها به فشارشکن مرحله اول (First Stages ) استفاده  می‌کنند . به‌طوری‌که هیچ‌کس دچار اشتباه بستن یک شیلنگ فشار کم به یک پورت فشار بالا و یا بلعکس نشود .

بسیاری از قطعات اتصال به فشارشکن مرحله اول (First Stages )  از برنج که فلزی نرم و پردوام در مقابل آب است ساخته‌شده است صدمه به این قسمت نیاز به تعمیر و یا در بسیاری از موارد باید تعویض گردد .

 

فشارشکن مرحله اول (First Stages ) باید :

دارای حداقل یک پورت فشار بالا که با کد HP مشخص‌شده باشد

دارای چند پورت 3/8 اینچ فشار کم که با کد LP مشخص‌شده باشد  

 

برخی از فشارشکن‌های مرحله اول (First Stages ) :

دارای حداقل یک پورت فشار بالا که با کد HP مشخص‌شده باشد

دارای یک پورت1/2 اینچ فشار کم برای فشارشکن مرحله دوم است

دارای چند پورت 3/8 اینچ فشار کم برای دیگر شیلنگ‌های فشار کم است

 

شاید این اطلاعات برای شما کمی گیج‌کننده باشد درزمانی که می‌خواهید یک شیلنگ را تعویض کنید . اما تمام این اطلاعات از حداکثر قطر رابط شیلنگ استخراج‌شده است و برای کیفیت بهتر در عملکرد و استاندارد بودن تجهیزات می‌باشد .

 این سه پیچ معمولاً برای اتصال شیلنگ‌های فشار کم و فشار بالا بین فشارشکن مرحله اول (First Stages ) و فشارشکن مرحله دوم (Second Stages ) مورداستفاده قرار می‌گیرد .

شیلنگ‌های فشار را به‌راحتی می‌توان با یک آچار از فشارشکن مرحله اول (First Stages ) جدا کرد .

 

3/8 اینچ UNF  مشخص‌شده به رنگ قرمز

7/16 اینچ UNF  مشخص‌شده به رنگ آبی

1/2 اینچ UNF  مشخص‌شده به رنگ سبز

 رابط فشار کم 

(رنگ قرمز ، سبز در شکل )

هر دو پورت  3/8 اینچ و 1/2 اینچ برای شیلنگ‌های فشار کم استفاده می‌شود . پورت  3/8 اینچ رایج‌ترین نوع پورت  شیلنگ فشار کم در فشارشکن مرحله اول (First Stages ) است .

 ولی از پورت 1/2 اینچ نیز در برخی موارد استفاده‌شده است . شکل ظاهری پورت 1/2 اینچ کمی متفاوت است به‌طوری‌که یک سوراخ لوله‌ای شکل در وسط پورت قرارگرفته است و به‌صورت یک اتصال نر و ماده می‌باشد . از این پورت برای اتصال به فشارشکن مرحله دوم استفاده می‌شود .

 رابط فشار بالا

 (رنگ آبی در شکل)

پورت فشار بالا در مرحله اول فشارشکن (First Stages ( 7/16 اینچ می‌باشد . که به‌صورت یک سوراخ بسیار ریز در یک برجستگی قابل‌مشاهده است . این پورت برای اتصال شیلنگ فشارسنج هوا در نظر گرفته‌شده است که بدون هیچ‌گونه تغییری در فشار تانک توسط فشارشکن مرحله اول (First Stages )  آن را به‌صورت مستقیم به فشارسنج هوا رسانده تا مقدار هوای درون تانک را نمایش دهد .

 طول شیلنگ

 شیلنگ‌ها در طیف وسیعی از اندازه با توجه به نوع کاربردشان در دسترس هستند. شیلنگ‌های طولانی‌تر می‌تواند فشار بر روی خود را کاهش داده اما به علت بلندی دچار پیچ‌خوردگی خواهند شد  . شیلنگ‌های کوتاه‌تر انعطاف‌پذیری کمتری دارند و معمولاً بسیار محکم هستند .

 فشارشکن مرحله دوم ( Demand Valvess) دارای یک شیلنگ 75 سانتی‌متری است

منبع جایگزین هوا ( اختاپوس ) دارای یک شیلنگ 90 سانتی‌متری است

رابط باد کنندهBCD  دارای یک شیلنگ 75 سانتی‌متری است

فشارسنج هوا (SPG) دارای یک شیلنگ 90 سانتی‌متری است که گاهی اوقات نازک‌تر از شیلنگ‌های دیگراست

 

 اندازه‌گیری

شما می‌توانید با استفاده از یک خط کش قطر داخلی یک پورت بر روی فشارشکن مرحله اول (First Stages )  و یا قطر خارجی پیچ شیلنگ را اندازه‌گیری  کنید .

 تولیدکنندگان رگلاتورهای که از پورت 3/8 اینچ استفاده می‌کنند

Apeks

Aqua Lung

Cressi

Dive Rite

Oceanic

Scuba pro

Seac sub

Mares

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.