توتیای دریایی

وقتی به‌اشتباه دست یا پای شما به توتیای دریایی برخورد می‌کند بدن شما دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و احساس بدی به شما دست می‌دهد . خارهای توتیای دریایی به‌سرعت در پوست شما فرورفته و می‌شکند . مقدار زخم ایجادشده توسط خارهای توتیای دریایی عمیق‌تر از نیش حشرات کوچک است و باید حتماً درمان شود .

وقتی خار توتیایی دریایی در بدن فرو می‌رود درد اولیه شدیدی دارد و به‌تدریج در طول یک هفته از مقدار درد کاسته می‌شود . ولی ممکن است تیکه‌ای از خار در بدن باقی بماند و به‌مرور توسط مواد فیبری محصورشده و کم‌کم حل‌شده و از بدن خارج شود که این پروسه ممکن است ماه‌ها طول بکشد پس شما باید یک درمان سریع برای آن پیدا کنید.

شما باید مراقب باشید و نظارت کافی داشته باشید تا قسمت زخم‌دیده عفونت نکند و معمولاً قسمتی که خار توتیایی دریایی در آن فرورفته به‌صورت یک رنگ‌دانه سبز متمایل به مشکی دیده می‌شود .خار فرورفته بر روی استخوان ، مفاصل ، و اعصاب باعث ایجاد تورم ، درد زیاد و حتی اختلال درحرکت می‌شود ، پس بنابراین شما باید هر چه سریع‌تر درمان را آغاز کنید .

1- بلافاصله بعد از تماس با توتیایی دریایی و سوراخ شدن بدن ، هرگونه خارهای بیرونی را از بدن به‌آرامی خارج کنید . شما می‌توانید از موچین برای انجام بهتر این کار استفاده کنید2

- درصورتی‌که در منطقه زخم شده مو وجود دارد توسط یک تیغ صورت تراشی آن را تمیز کنید

3- منطقه زخم را با آب شیرین و صابون شستشو و مالش دهید و در پایان با آب شیرین شستشو دهید

4- منطقه زخم را برای مدت یک ساعت درون آب گرم قرار دهید تا باعث کاهش درد و تورم شود . اضافه کردن سولفات منیزیم به آب می‌تواند باعث کاهش درد شود . همچنین می‌توانید از سرکه هم کمک بگیرید

5- مصرف قرص ایپوپرفن به کاهش درد کمک می‌کند . همچنین کرم‌های آستروئید موضعی برای کاهش درد مفید است اما به مقدار کم

6- درنهایت استفاده از یک پماد آنتی‌بیوتیک موضعی برای جلوگیری از عفونت زخم و نظارت بر عدم عفونت زخم

7- برخی می‌گویند خار باقی‌مانده در بدن را باید خرد کرد تا به قطعات کوچک‌تری تقسیم شود تا بتواند زودتر از بدن دفع شود اما فقط در برخی موارد ممکن است کمک کند و شاید فشار به خار باقی‌مانده در بدن باعث شود بیشتر و عمیق‌تر در بدن فرورفته و کار را به یک جراحی برای خارج کردن آن برساند.

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.