شناور نشانگر سطحی -SMB

اين وسيله یک ابزار كمكی در غواصی اسكوبا می‌باشد و بسيار مفيد و سودمند می باشد و حتی در بعضی مواقع ضروری می باشد .

اين وسيله در بين بعضی از غواصان ايرانی بنام پاراشوت شناخته می شود كه نامی غلط است . پاراشوت که نام درست آن پالوت شوت است در ورزش چتر بازی به چتر کوچک کمکی که برای باز کردن و بیرون کشیدن چتر اصلی در آسمان رها می شود گفته می شود و به اين علت وارد سيستم غواصی ايران شد كه پيشكسوتان اين رشته در فدراسيون نجات غريق و غواصی همگی به ورزش زيبای چتر بازی و سقوط آزاد علاقه مند بودند و در اين رشته فعاليت می كردند و اين وسيله را تشبيه به يكی از ابزار های چتربازی نموده و از اين نام نيز در غواصی استفاده كردند  به‌طوری كه كم كم اين نام رايج شد . 

 D SMB ها دارای شكل های مختلفی هستند ولی ما در اينجا سعی داريم بهترين آنها جهت غواصی اسكوبا را به شما معرفی كنيم.

 D SMB به‌صورت يك لوله استوانه‌ای شكل از جنس نايلون بادوام و ضد نفوذ آب می باشد كه به‌صورت دورنگ يا تک‌رنگ عرضه می‌گردد. به‌طورمعمول به‌صورت تک‌رنگ قرمز و يا دورنگ نارنجی و سبز  تولیدشده‌اند كه در تابش نور خورشيد درخشندگی بيشتری داشته باشند . همچنین بر روی آن‌ها عبارتی چون غواص ، غواص در زیرآب است و ... نوشته‌شده است .  D SMB ها به دو صورت باد می‌شوند با استفاده از لوله رابط توسط دهان و يا از زير توسط هوای خروجی از ديمند والو. همچنین به‌ راحتی جمع می‌گردند و در كيسه مخصوص خود قرارگرفته و از طريق بست می‌توان آن را به BCD خود متصل كنيد .  D SMB ها دارای سوپاپ تخليه اضطراری برای جلوگيری از باد شدن بیش‌ از اندازه همانند BCD می‌باشند و همچنين اين  D SMB را می‌توان به كمك دو ابزار ديگر استفاده كرد يكی ريل كه دارای طناب بلند بود و به‌طورمعمول در اعماق استفاده می‌شود و ديگری طناب بافته‌شده مخصوص  D SMB كه دارای 5.5 متر طول و 2 سانتی‌متر عرض به همراه قلاب و گيره در سروته آن می‌باشد .

««  توصيه می‌گردد برای باد كردن SMB و  D SMB از منبع جايگزين هوا (اختاپوس ) استفاده كنيد »»

 از اين ابزار می‌توان در موارد زير استفاده كرد :

1- به‌طورمعمول در غواصی از يك خط مرجع برای پايين رفتن و بالا آمدن مانند طناب لنگر قايق استفاده می‌شود و در صورت نياز به ايستگاه ايمنی می‌توان از همان طناب لنگر برای توقف در عمق 5 متری به مدت 3 دقيقه استفاده نمود ولی اگر شما آن خط مرجع را گم كنيد و يا از آن دور شويد و يا از شيب بستر برای فرود استفاده كرده باشيد در هنگام صعود توقف در نقطه دقيق ايستگاه ايمنی مقدار كوچكی مشكل است بنابراين با استفاده از  D SMB می‌توان آن را باد كرد و به سطح آب فرستاد و با استفاده از طناب مخصوص كه معمولاً دارای طول 5.5 متر است به انتهای طناب آويزان شد و ايستگاه ايمنی را در نقطه صحيح آن انجام داد .

2- زمانی كه در يك منطقه غواصی می‌کنید و رفت آمد قایق‌ها وجود دارد برای حفظ ايمنی بيشتر می‌توان با فرستادن  D SMB به سطح آب ، قایق‌ها را از وجود غواص در زیرآب مطلع كنيد تا مسير خود را تغيير داده و به منطقه شما نزدیک نشوند .

3- زمانی كه از يك گروه غواصی جداشده‌اید و وقتی به سطح آب‌باز می‌گردید احتمال دارد از ساحل يا قايق فاصله بگيريد برای اطلاع از وضعيت خود و يا نمايش مكان حضور خود درون دريا برای ساير غواصان و يا افراد درون قايق می‌توان از SMB و  D SMB استفاده كرد ، چون با توجه به رنگ ، شكل و اندازه از فاصله‌های دور نيز نمايان است . 

4- برای بلند كردن اجسام بايد از شناور مخصوص اين كار به نام لیفتین بگ استفاده كرد . ولی امكان دارد در شرايطی قرار بگيريد كه نياز به بلند كردن جسمی داشته باشيد و لیفتین بگ در دسترس شما نباشد ، توجه داشته باشيد برای بلند كردن اجسام به‌هیچ‌عنوان با روش باد كردن BCD اقدام نكنيد چون يك عمل غير ايمن و خطرناك است و در صورت جدا شدن جسم ، شما با يك BCD پرباد در زیرآب مانند يك توپ به‌سرعت به سمت سطح آب بالا رفته و مشكلات بعدی در انتظار شماست . پس می‌توانید در حد محدودی برای بلند كردن اجسام در صورت نياز از  D SMB استفاده كنيد .

درنتیجه  D SMB يك ابزار كمكی بسيار ضروری برای مربيان و دايو مسترها و همچنین يك ابزار مفيد در مواقع اضطراری برای ساير غواصان است و همراه داشتن آن در حين غواصی می‌تواند ايمنی و راحتی بيشتری به ما ارائه كند .

  

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد. 

SMB