ایران مارینا مرکز غواصی بین المللی مارینا

رقابت بين غواصان در ميزان مصرف هوا

انسانها فیزیک بدنی مختلفی نسبت به يكديگر دارند مانند: چاق ، لاغر ، بلند ، كوتاه و ... به همين دليل اجزای داخلی بدن آنها نيز با يكديگر از نظر اندازه و عملكرد فرق می كنند . برخی دارای ريه هايی بزرگتر می باشند و حجم هوای بيشتری برای پر كردن ريه خود نياز دارند به همين دليل هوا را با سرعت بيشتری مصرف می كنند حتی در زمانی كه از تکنیک های تنفس خوب و راحت استفاده می كنند .

يکی از سوالاتی كه معمولاً بعد از غواصی پرسيده می شود اين است كه چقدر هوا داری ؟ بعضی از غواصان به داشتن مقدار هوای بيشتر نسبت به ديگران پس از پايان غواصی افتخار كرده و فكر ممی كنند چون مصرف هوای كمتری دارند می توانند نسبت به ديگران بيشتر در عمق آب حضور يابند پس غواص بهتر و با تجربه تری هستند و در بعضی مواقع ديگران را به تمسخر می گيرند و ازكلماتی چون غواص پر مصرف . غواص ديزلی و ... برای سرزنش كردن ديگران استفاده می كنند .

در حالت طبيعی افرادی كه دارای ريه های كوچكتری هستند بدان معناست كه برای پر كردن ريه خود به مقدار هوای كمتری نياز دارند و در نتيجه مصرف هوای كمتری نسبت به ديگر غواصان دارند اين دليل باعث نمی شود كه شما فكر كنيد نسبت به ديگران غواص بهتر و باتجربه تری هستيد .

در هنگام آموزش ياد گرفته ايد كه بهترين روش تنفس در زير آب بصورت آهسته و مداوم است ، و خيلی عادی مانند روی سطح آب بايد تنفس كنيد . هر انسان بنا بر وضعيت جسمی خود نيازمند به مقداری از هوا بوده كه بايد برای بدن او كافی باشد . پس تلاش برای حبس نفس بصورت كوتاه و يا كند تنفس كردن باعث بروز بيماری از قبيل تجمع دی اكسيد كربن در بدن می شود كه می تواند خطرناک بوده و ايمنی و سلامت غواصی شما را به خطر بياندازد . پس هميشه بياد داشته باشيم در غواصی آرام و كامل تنفس كنيم تا تهويه هوا به درستی انجام شود و از غواصی لذت بيشتری ببريم .

ریه‌ها نقش مهمی در بدن‌ ما دارند و کارهای زیادی انجام می‌دهند. اگرچه بیشتر افراد به ندرت به محافظت از سلامت ریه‌ها‌یشان فکر می‌کنند، اما با انجام بعضی اقدامات ساده می‌توان به بهبود عملکرد و پاکسازی ریه کمک کرد. هوایی که استنشاق می‌کنیم، از طریق آلاینده‌های مختلف آلوده می‌شود. همه چیز از گرده تا مواد شیمیایی و دود غیر مستقیم سیگار می‌توانند در هوا بمانند و وارد ریه‌های ما شوند‌.

ریه‌ها اندام‌هایی هستند که وظیفه‌ی پاکسازی خود را به عهده دارند، ما با بعضی کارهای ساده می‌توانیم به پاکسازی ریه‌های خود کمک کنید.

1- آسپرین مصرف کنید

با تجويز پزشک آسپرين مصرف کنيد.محققان طی مطالعاتی متوجه شدند که کسانی که 325 ميلی گرم آسپرين روزانه مصرف می كنند، 22 درصد نسبت به افراد ديگر به احتمال کمتری دچار تنگی نفس می شوند.

2- دمبل بزنيد

با انجام اين ورزش ماهيچه‌های قفسه سينه افزايش و تقويت می يابد و اين توانايی را دارد كه فضای بيشتری را برای ريه‌هايتان باز کند

3- آب بنوشيد

جذب خوب آب می تواند از مسير هوايی ترشحات نمدار نگهداری کند. به همين دليل است كه شما می توانيد به راحتی صحبت کنيد. همچنين نوشيدن آب زياد مانع از سرفه های مکرر می شود.

4- ملحفه ها را مرتب بشوييد

گردوخاک موجود در ملافه‌ها می تواند راه نايژه‌ها را ببندد اما مطالعات نشان داده است که به طور کلی در نتيجه عوض کردن ملافه‌ها، 66 درصد از تعداد موجودات ذره‌بينی داخل ملافه‌ها کاهش پيدا می کند.

5- غذايتان را خوب بجويد

تحقيقات نشان می دهد که ماهيچه‌های معده به حرکت کردن ديافراگم کمک می کند بنابراين شما با قدرت بيشتری ريه‌هايتان را از هوا پر می کنيد.

6-دستگاه تصفیه‌ی هوا بخرید

پاکسازی ریه را با بهبود کیفیت هوای خانه‌تان شروع کنید. به این منظور می‌توانید در هر اتاق‌، یک دستگاه تصفیه‌ی هوا قرار دهید، یا برای کل خانه فقط یک دستگاه تصفیه‌ی هوا تهیه کنید.


7-فیلترهای خانه‌ی خود را عوض کنید

علاوه بر خرید دستگاه تصفیه‌ی هوا، باید تمام فیلترهای خانه‌تان را تعویض کنید و تمام فیلترها از جمله فیلتر هواکش دستشویی، فیلتر دستگاه تهویه‌ی هوا یا وسایل گرمایشی را هر چند وقت یک بار تمیز کنید.


8- برای پاکسازی ریه بخار درمانی را امتحان کنید

بخار به گرما و رطوبت هوا اضافه می‌کند، که این موضوع تنفس را بهبود می‌بخشد و به نرم شدن مخاط موجود در مجاری تنفسی و ریه‌ها کمک می‌کند. استنشاق بخار آب می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر نفس بکشید.


9-از خوشبوکننده‌های مصنوعی هوا استفاده نکنید

شاید فکر کنید با استفاده از خوشبوکننده‌های هوا، شمع‌های معطر یا دستگاه‌های موم گرم‌کن به بهبود هوای خانه‌ کمک می‌کنید. اما واقعیت این است که این عطرها و رایحه‌ها معمولا سرشار از مواد شیمیایی مضر هستند که می‌توانند ریه‌های شما را تحریک کنند. حتی تمیزکننده‌‌ها هم می‌توانند به‌عنوان محرک ریه‌ها عمل کنند، بنابراین تا جایی که می‌توانید از محصولات طبیعی (مانند سرکه) استفاده کنید.

10- زمان بیشتری را در فضای آزاد بگذرانید
برای پاکسازی ریه زمان بیشتری را در فضای آزاد بگذرانید . دریافت مقدار زیادی هوای آزاد می‌تواند به گسترش بافت‌های موجود در ریه‌ها و عملکرد صحیح ‌آن‌ها کمک کند. وضعیت آلودگی در محل زندگیتان را بررسی کنید. از ورزش کردن در فضای آزاد، در روز‌هایی که هوا آلوده است، پرهیز کنید. همچنین از قرار گرفتن در معرض دودها و مکان‌هایی که زباله‌ها و چوب‌ها در حال سوختن هستند، دوری کنید. اگر نگران آلودگی هوا هستید، یا در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آلودگی هوا زیاد است، هنگام بیرون رفتن از منزل ماسک فیلتردار بزنید.

11-برای پاکسازی ریه تمرینات تنفسی را انجام دهید

بعضی از تمرینات تنفسی می‌توانند عملکرد ریه‌ها را بهبود دهند، به‌ویژه برای افرادی که در حال حاضر سیگار می‌کشند، در گذشته سیگار می‌کشیدند یا دچار آسیب ریوی ناشی از بیماری مزمن ریوی هستند‌. می‌توانید از دستگاه‌هایی مانند دستگاه تنفس سنج، برای انجام تمرینات تنفسی کمک بگیرید. از این دستگاه بعد از عمل جراحی و برای کمک به فرآیند بهبود (ریکاوری) استفاده می‌شود. 


12-ضربه زدن به قفسه‌ی سینه

برای انجام تکنیک ضربه به قفسه‌ی سینه، باید در حالی که سرتان پایین است دراز بکشید. درمانگر دست خود را به صورت فنجان در می‌آورد و به آرامی به دیواره‌ی قفسه سینه‌ی شما ضربه می‌زند تا ترشحات از ریه‌‌های شما خارج شوند.

تکنیک ضربه به قفسه‌ی سینه، به از بین بردن مایعات اضافی از ریه‌ها کمک می‌کند. برای انجام این تکنیک، باید در حالی که سرتان پایین است دراز بکشید. درمانگر دست خود را به صورت فنجان در می‌آورد و به آرامی به دیواره‌ی قفسه سینه‌ی شما ضربه می‌زند تا ترشحات جابه‌جا شده و از ریه‌‌های شما خارج شوند.
این تکنیک معمولا به همراه تکنیک تخلیه‌ی وضعیتی انجام می‌شود. تخلیه‌ی وضعیتی شامل قرار گرفتن در پوزیشن‌های مختلف به منظور استفاده از جاذبه‌ی زمین برای خارج کردن مایعات از ریه‌ها می‌شود. در این تکنیک می‌توانید رو به پهلو، شکم یا کمر باشید‌. بسیاری از افراد مبتلا به سیستیک فیبروزیس یا ذات الریه از این دو تکنیک استفاده می‌کنند‌.

13-رژیم غذایی خود را تغییر دهید
برای پاکسازی ریه رژیم غذایی خود را تغییر دهید رژیم غذایی شما می‌تواند به روش‌های مختلف، بر روی سلامت ریه‌هایتان تأثیر بگذارد. برای پاکسازی ریه سعی کنید ویتامین‌ها و مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین D
خوردن مواد غذایی غنی از ویتامین D، سلامت ریه‌ها‌ را بهبود می‌بخشد.منابع غذایی ویتامین D معمولا شامل فرآورده‌های حیوانی مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین و تخم مرغ می‌شود. همچنین ممکن است غلات صبحانه و سایر محصولاتی که به طور طبیعی حاوی ویتامین D نیستند، با این ویتامین غنی شوند.


خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های ضدالتهاب
بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی هستند‌. کاهش التهاب مجاری تنفسی می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر نفس بکشید. آنتی‌اکسیدان‌ها هم در این زمینه مفید هستند. می‌توانید برای پاکسازی ریه چای سبز را امتحان کنید. از جمله مواد غذایی ضدالتهاب می‌توان به :زردچوبه ،
سبزیجات دارای برگ سبز ،گیلاس ، بلوبری ، زیتون ، گردو ، لوبیا ، عدس ، بروکلی ، شکلات تلخ اشاره کرد
چربی‌های سالم


14-برای پاکسازی ریه فعالیت‌های هوازی بیشتری انجام دهید

دنبال کردن یک روتین ورزشی که شامل فعالیت‌های هوازی (ایروبیک) است، می‌تواند به افزایش ظرفیت ریه‌ها کمک کند. فعالیت‌های هوازی شامل پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری  ، شنا کردن ، رقصیدن  ، بوکس ، تفریحاتی مانند تنیس میشود 
 

هشدار

تحقیقات، استفاده از بعضی محصولات، مانند قرص‌ها که ادعا می‌شود ریه‌ها را پاکسازی می‌کنند، تأیید شده نیستند. بهتر است با اجتناب از استعمال دخانیات، دوری از آلودگی و سایر محرک‌های ریه، از آسیب ریوی پیشگیری کنید.  

کلام آخر

پاکسازی ریه را با انجام اقدامات پیشگیرانه و انتخاب‌های سالم شروع کنید. ترک دخانیات، ورزش کردن منظم و خوردن غذاهای مغذی و ضدالتهاب همگی به سلامت ریه‌های شما کمک می‌کنند. درباره‌ی سایر اقداماتی که برای بهبود سلامت ریه‌‌‌های خود انجام می‌دهید، باید با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی‌کند.

پیوست

مركز غواصی بین‌المللی مارينا
تیم تحریریه ایران مارینا گردآوری ، تألیف و ترجمه توسط سعید پروین
استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد مركز غواصی بین‌المللی مارينا
نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟ مشاوره قبل از هر تصمیمی بهترین راه است
2095 108 0919 ۵ دقیقه رایگان
رقابت بين غواصان در ميزان مصرف هوا
8 دقیقه زمان مورد نیاز برای مطالعه
در اینستاگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!
در تلگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!