غواصی در شب و منابع نور

غواصی در شب یک تجربه فوق‌العاده و هیجان‌انگیز است، اما نیاز به آمادگی و تجهیزات خاصی دارد. منابع نور در غواصی شب بسیار مهم هستند تا به طور کافی در محیط زیرآبی ببینید و امنیت خود را حفظ کنید. 

 

غواصی در شب یکی از برنامه های مورد علاقه بسیاری از غواصان در سراسر جهان است.

 

آبزیان ساکن در مکان های غواصی که ما از آن در طی روز بازدید می کنیم می توانند در شب به زندگی جدیدی پرداخته و یا  آبزیان بسیار متفاوتی را در شب مشاهده کنیم.

 

زندگی آبزیان در شب در زیرآب دیدگاه بسیار متفاوتی نسبت به جهان هستی را به نمایش می گذارند که از طریق پرتو های چراغ های غواصی قابل مشاهده است .

 

برای ایمن بودن غواصی در شب باید چند اقدام احتیاطی را برای اطمینان بیشتر انجام داد . ما می توانیم کار در زیر آب های تاریک را با دوستان خود آغاز کنیم و به راحتی در زیر آب گردش کنیم و در این مسیر نیاز داریم چراغ های غواصی همراه خود داشته باشیم .

 

با توجه به دستورالعمل پدی تمام غواصان در شب باید یک منبع نور اصلی همراه خود داشته باشند و یک نور پس زمینه کمکی مانند چراغ چشمک زن و یا یک نشانگر شیمیایی نیز توصیه می شود .به طور قطعی حمل منبع نور با ایجاد روشنایی توسط یک لامپ بهتر است و نور بیشتری برای شما ایجاد می کند . حالا چگونه می توان تاثیر منفی آن بر روی محیط زیست به حداقل رساند.

 

در مورد چراغ ها غواصی ( اصلی و کمکی) در بازار تنوع بسیار وسیعی برای خرید آن وجود دارد و همه آنها یک نیاز مشترک به منبع تولید انرژی دارند . به طور سنتی باطری های یکبار مصرف برای تولید و ایجاد نور استفاده می شود که اگر ما تعداد زیادی غواصی شبانه انجام دهیم مصرف باطری زیادی خواهیم داشت.

 

آیا می دانید 100 سال طول می کشد تا یک باتری که در زمین دفن شده تجزیه شود و وقتی تجزیه آن اتفاق می افتد اسید و فلزات سنگین از آن خارج شده و این موضوع بسیار بد است . این اتفاق به وضوح مشخص است که برای سیاره ما مناسب نیست . علاوه بر این باتری ها زیادی در دریاچه ، دریا و اقیانوس رها می شوند و مواد شیمیایی آن درون دریا تجزیه شده و وارد آب می شوند و باعث ایجاد آلودگی و مسمومیت می شود .

 

یک جایگزین بهتر و یک گزینه ارزان تر در طولانی مدت استفاده از باتری های قابل شارژ است. پس سعی کنید یک منبع نور تهیه کنید که منبع انرژی آن از باطری های قابل شارژ استفاده کند . علاوه بر این اگر شما یک تولید کننده نور با عملکرد عالی مانند چراغ های LED استفاده کنید چراغ شما از انرژی کمتری استفاده می کند و شما مدت زمان بیشتری تولید نور دارید .

 

نگرانی دوم نشانگر های شیمیایی نور است که در رنگ های مختلف تولید می شود و به شما اجازه می دهد در زیر آب قابل مشاهده باشید ، صرف نظر از اینکه منبع نور اصلی ما کار می کند یا قابل مشاهده است داشتن یک نور متمایز رنگی  ما را قادر می سازد تا به راحتی دوستان خود را با رنگ نور خود در زیر آب شناسایی کنیم و به دیگران اجازه می دهیم فاصله و مکان ما را به طور دقیق  تشخیص دهند .

 

این در حالی است این نشانگر های شیمیایی نور منبع فراوانی از زباله های دریایی هستند . این نشانگر های شیمیایی نور مانند یک قطعه درخشان هستند و برای چند ساعت روشن می مانند ، قیمت آن ارازن است و به راحتی در همه فروشگاه ها در دسترس است و بسیاری از غواصان از این نشانگر های شیمیایی نور برای غواصی شب استفاده می کنند . همچنین می توان از این نشانگر های شیمیایی نور با اتصال به طناب  باعث مشخص کردن مسیر و کمک به ناوبری شد .

 

با این حال اگر شما تا به حال یک سایت غواصی محبوب در غواصی شبانه رفته باشید ممکن است متوجه لاشه های نشانگر های شیمیایی نور استفاده شده باشید . این نشانگر های شیمیایی نور از بدنه پلاستیکی ساخته شده و داخل آن از مواد شیمیایی پر شده است که در یک فرآیند شیمیایی از خود نور تولید می کنند . این نشانگر های شیمیایی نور پر از مواد شیمیایی گوناگون است و بسیار برای محیط زیست خطرناک هستند و در صورت دفن شدن در دریا مواد سمی زیادی وارد آب می کنند.

 

جایگزین بهتر و سازگار با محیط زیست چراغ کوچک با قابلیت استفاده از باتری است که همان قابلیت های نشانگر های شیمیایی نور دارد و شما را در زیر آب قابل تشخیص می کند که یکی از نمونه های خوب آن i-Torch i-Buddy که در رنگ های مختلف موجود است  و برخی از مدل ها حتی اجازه می دهد رنگ های مختلف را تنظیم کنید .

 

بنابراین دفعه بعد که برای غواصی شبانه آماده می شوید این مطالب را به خاطر داشته باشید تا تاثیرات منفی بر روی سیاره زمین و اقیانوس ها را کاهش دهیم و همچنین استفاده از باطری های قابل شارژ هزینه های خود را در دراز مدت کاهش دهید .

 

    

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعید پروین  

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد