متعلقات و ابزار جانبی در غواصی

" تنها چیزی که میان ما و حیوانات تفاوت ایجاد می‌کند توانایی ما در داشتن تجهیزات غواصی است "

وقتی مقوله تجهیزات غواصی مطرح می‌شود نگاه شما به تجهیزات اصلی است تانک و رگلاتور هوای موردنیاز شمارا فراهم می‌کند ، ماسک به شما کمک می‌کند در زیرآب دید خوبی داشته باشید و فین درحرکت کردن در زیرآب به شما کمک می‌کند . همه این‌ها وسایل و تجهیزات ضروری هستند که برای غواصی موردنیاز است ( تجهیزات اسکوبا )همچنین بسته به نوع برنامه‌ریزی غواصی شما در مکان و سایت های مختلف نیاز شما به سایر تجهیزات و ابزار غواصی هم بیشتر می‌شود و این خیلی مهم است.

 اما متعلقات و ابزار دیگری نیز وجود دارند که یک غواص باید همیشه آن‌ها را در کیف خود داشته باشد

 

شماره 1 : اسلیت ( تخته یادداشت )

غواصی

این اسلیت نوعی تخته سفید است که برای نوشتن در زیرآب با مداد مورداستفاده قرار می‌گیرد . شما می‌توانید در زمان غواصی روی این تخته یادداشت بنویسید و سپس آن را پاک‌کنید و برای غواصی بعدی آماده کنید . وقتی علائم ارتباطی با دست کافی نیستند این اسلیت به شما کمک می‌کند که پیام خود را به دیگران منتقل کنید و ارتباط بهتر و دقیق‌تری ایجاد نمایید . همچنین می‌توانید برای نقشه‌کشی یک سایت از آن استفاده کنید و همچنین مربیان غواصی می‌تواند نکات مهم را بر روی آن یادداشت کرده و در زیرآب به هنرجویان غواصی یادآوری کنند.

 

 

 

 

 

شماره 2 : گیره و کلیپس 

غواصی

انواع بسیار متفاوتی از گیره و کلیپس وجود دارند و در دسترس شما هستند که می‌توان در مورد هرکدام از آن‌ها به تنهایی یک مبحث کامل نوشت اما به شکل خلاصه وظیفه آن‌ها نگهداری گیج در مکان‌های است که شما به آن نیاز دارید و باید در دسترس شما باشد . این گیره و کلیپس ها کمک می‌کند وسایل و تجهیزات شما جمع‌وجور باشند و در نگهداری و مراقبت وسایل به شما کمک فراوانی می‌کنند . از این گیره‌ها برای نگهداری چراغ‌قوه، ریل ، قرقره و سایر وسایلی که در طول غواصی به همراه دارید استفاده کنید تا اطمینان داشته باشید که وسایل خود را در طول غواصی گم نخواهید کرد.

 

 

 

 

 

شماره 3 : بندهای فنری فین

غواصی

بندهای فین در اغلب موارد استاندارد و یکسان هستند که بعد از پوشیدن با کشیدن انتهای بندها در دو طرف فین محکم و سفت می‌شوند . اما بند دیگری وجود دارد که از فنر یا کش استفاده می‌شود  و با کشیدن آن به عقب و قرار دادن بوت در داخل پاشنه رها شده و بند  سفت و محکم می‌شود . اغلب غواصان زمانی که از دستکش استفاده می‌کنند این نوع بند را ترجیح می‌دهند چون در پوشیدن و تنظیم بسیار ساده است و اطمینان و امنیت بیشتری در جهت قفل شدن آن وجود دارد . در کل این بندها به‌سادگی باز و بسته می‌شوند و دارای تنظیمات بسیار ساده‌ای است.

 

 

 

 

 

شماره 4 : تسمه پلاستیکی

غواصی

این تسمه از جنس پلاستیک است و تنظیمات گره آن‌ها به شکلی است که بسیار سریع و باقدرت باورنکردنی می‌توانید از آن استفاده کنید . برای محکم کردن قطعه دهانی دیمند والو و یا برای ایمنی بیشتر گیره اتصال‌دهنده به گیج می‌توانید این تسمه را به کار بگیرید . این تسمه دارای کارایی فراوانی است و داشتن تعدادی از آن‌ها در ساک تجهیزات غواصی ضروری است.

 

 

 

 

 

 

شماره 5 :  لثه گیر

غواصی

بسیاری از غواصان می‌دانند که لثه گیر به نوع دیمند والو و رگلاتور بستگی دارد . دیمند ها بسیار بزرگ و سفت هستند و در طول غواصی موجب ناراحتی می‌شوند . این لثه گیرها طوری طراحی‌شده‌اند که گیرندگی راحت‌تری داشته باشند و در قالب شکل دهان و دندان طراحی‌شده است . از مدل‌های جدیدتر و با کیفت تر این ابزار برای راحتی در غواصی استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

شماره 6 :  چوب ‌لباسی مخصوص 

غواصی

یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان در ابزار غواصی چوب ‌لباسی است که برای آویزان کردن لباس غواصی و بی سی دی از آن استفاده می‌شود . هنگامی‌که لباس غواصی خود را به آن آویزان می‌کنید سریع‌تر خشک می‌شود و با آویزان کردن رگلاتور  غواصی و بقیه تجهیزات به آن از آن‌ها بهتر مراقبت می‌کنید تا دچار آسیب یا بریدگی نشوند . همچنین چوب ‌لباسی مخصوص بوت و دستکش نیز وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

شماره 7 :  شامپوی شوینده وت سوت

غواصی

وت سوت‌های می‌توانند بوی بدی به خود بگیرند ، مخصوصاً اگر در ته ساک غواصی برای مدتی باقی بمانند . این شامپوها مخصوص برای شستشوی نئوپرن ساخته‌شده‌اند و کمک می‌کند گیاهان ، باکتری‌ها و نمک از روی وت سوت شما کاملاً پاک و تمیز شود . لاس و تجهیزات غواصی خود را با این شامپو شستشو دهید و خواهید دید دوام بیشتری پیدا می‌کنند و بوی بهتری خواهند داد . برای دوام بیشتر تجهیزات  از شستشو وسایل و تجهیزات با مواد شوینده متفرقه خودداری کنید.

 

 

 

 

 

شماره 8 :  اسپری ضد بخار  

غواصی

همه ما می‌دانیم که بزاق دهان ما یک‌راه طبیعی و رایگان برای رفع بخار از روی ماسک است  ولی برخی از غواصان این روش را پسندیده و مناسب نمی‌دانند مخصوصاً بعد از خوردن غذا . پس آب دهان خود را ذخیره کنید و به‌جای آن از اسپری ضد بخار استفاده کنید که دقیقاً کار آب دهان را برای شما انجام می‌دهد . این اسپری می‌تواند فن جالبی باشد مخصوصاً هنگامی‌که شما چند غواصی در طول یک روز انجام می‌دهید.

 

 

 

 

 

 

این‌ها تنها چندین نمونه از متعلقات و ابزار قابل‌دسترس غواصی هستند که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های غواصی نزدیک خودتان خریداری کنید و با همراه داشتن این ابزار می‌توانید غواصی را باکیفیت بالاتری تجربه کنید.

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد. 

غواصی