غواصی و بیماری آسم

غواصی ورزشی زیبا و هیجان‌انگیز است . چیزی که هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود و نمی‌توان از آن به‌راحتی گذشت . ولی اگر شما دچار بیماری آسم  باشید  و با پزشک خود در خصوص غواصی کردن  مشورت کنید حتماً به شما خواهد گفت " نه "

این کلمه برای عاشقان غواصی بسیار سنگین است ولی بدون تردید  قابل‌درک است . برای یک غواصی خوب داشتن عملکرد صحیح و سالم اندام بدن بسیار مهم است ، و مهم‌ترین آن سیستم تنفس و راه‌های هوایی است که تحریک شدن و ملتهب شدن راه‌های هوایی نکته مهمی است . در حملات آسم که باعث سفت شدن عضلات اطراف راه‌های هوایی شده و انقباض جریان هوا به نقطه‌ای که باعث می‌شود شما به‌سختی نفس کشیده و این‌یک خطر محسوب می‌شود .

تعدادی از عوامل در غواصی مانند قرار گرفتن در آب سرد و یا تنفس هوای خشک و یا عدم عملکرد صحیح رگلاتور دردادن مقدار هوای مناسب می‌تواند باعث ایجاد حمله آسمی شود . وقتی یک حمله آسمی در عمق 30 متری ایجاد شود می‌تواند باعث وحشت‌زدگی غواص و یا ایجاد استرس شدید در وی شود و ایمنی غواصی او را به خطر بیندازد .

همچنین درگذشته پزشکان استدلال داشتند باریک شدن راه‌های هوایی می‌تواند باعث کندی در تخلیه گازهای موجود در ریه فرد غواص شود و با تغییر عمق و تغییر فشار و افزایش حجم گاز درون ریه باعث آسیب به ریه شوند . ولی در طول همایش بین‌المللی آسم در سال 1995 این نظریه به‌طور کامل رد شد و اعلام شد خطر آسیب به ریه در غواص مبتلابه آسم وجود ندارد .

 حال با گفته‌های بالا آیا می‌توان با داشتن آسم غواصی کرد ؟ جواب این است شاید

داروهای کنترل آسم بهبودیافته‌اند و در این خصوص پیشرفت چشمگیری داشته‌اند . بیماری آسم بر دو نوع شدید و خفیف تقسیم‌بندی می‌شوند . آسم  شدید دارای علائمی مشخص در طول روز است که با این شرایط نمی‌توان غواصی نمود . در آسم خفیف شما با استفاده از دارو و کنترل وضعیت خود و همچنین کنترل عملکرد شش‌ها در هنگام ورزش می‌توانید غواصی کنید

 مرکز بیمه DAN تخمین می‌زند حدود 5% جمعیت غواصی مبتلابه آسم است . برای اینکه بدانید آیا شما با داشتن بیماری آسم می‌توانید غواصی کنید باید به حضور یک پزشک رفته و آزمون چالش‌های راه هوایی را طی کنید . پزشک هنگامی‌که شما یک فعالیت شدید و پایدار مانند دویدن بروی تردمیل رادارید مقدار جریان هوا تنفسی شمارا اندازه‌گیری می‌کنند تا مطمئن شود شما مشکلی ندارید . همچنین می‌توانید با تنفس از هوای سرد و خشک که مانند هوای درون سیلندر غواصی است خود را موردسنجش قرار دهید .

در مورد داروهای مصرفی باید با پزشک متخصص مشورت کنید . یک داروی خوراکی بنام آمینوفیلین( Aminophylline ) وجود دارد که الآن قدیمی شده است و برای باز کردن راه‌های هوایی استفاده می‌شد . این دارو باعث باز شدن عضلات اطراف راه‌های هوایی می‌شد اما بر روی شریان‌های ریه نیز تأثیرگذار بود و باعث گشادشدن آن‌ها می‌شد و توانایی ریه برای فیلتر کردن حباب‌ها را کاهش می‌داد و خطر ابتلا به بیماری رفع فشار را افزایش می‌داد .

 داروهای جدیدتر مانند آلبوترول ) Albuterol ( می‌تواند چهارتا شش ساعت از راه‌های هوایی محافظت کند . آئروسل‌ استنشاقی‌ آلبوترول‌ برای‌ درمان‌ و جلوگیری‌ از انقباض‌ برونشی‌ (تنگ‌ شدن‌ مجاری‌ هوایی‌ ریه‌) استفاده‌ می‌شود. این دارو به‌ گشادکننده‌ برونش‌ معروف است . آلبوترول‌ اسامی‌ تجاری‌ متفاوتی‌ دارد و  تحت‌ عنوان‌ سالبوتامول‌ هم‌ شناخته‌ می‌شود. این دارو   دارای شکل‌های خوراکی مانند : محلول ، شربت ، قرص  و قرص‌های طولانی اثر می‌باشد .

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.