شیلنگ های بافته شده

چند سال پیش غواصان گزینه ای برای سفارشی کردن تجهیزات غواصی خود نداشتند ، شیلنگ های مورد استفاده در رگلاتور های غواصی همه لاستیکی و سیاه رنگ بود ولی در حال حاضر انواع  شیلنگ های بافته شده زیبا را مشاهده می کنید .  

غواصان با انتخاب رنگ ها مختلف بسیار رنگی و جذاب تر شده اند ، در کنار رنگ های متنوع و زیبا شیلنگ های بافته شده برای غواصی انعطاف پذیر تر و راحت تر هستند.

بسیاری از غواصان دوست دارند از نوآوری های جدید در تجهیزات غواصی استفاده کنند و همچنین روش های مختلف برای کاهش وزن تجهیزات غواصی در هنگام سفر یکی از اولویت های اصلی غواصان است .

یک مجموعه تجهیزات غواصی در ساده ترین و سبک ترین حالت 6 کیلوگرم وزن دارد و در حالت پیشرفته تر حدود 20 تا 25 کیلو گرم وزن خواهد داشت . حالا تجهیزات تصویر برداری را هم به این مقدار اضافه کنید .

هنگامی که شیلنگ های نایلون بافته شده در دسترس غواصان قرار گرفتند ، به دلیل سبکی وزن و جمع و جور شدن راحت به سرعت مورد استفاده قرار گرفت و در بین عموم غواصان رایج گردید .

از لحاظ مسائل فنی ، شیلنگ های بافته شده بسیار محکم تر و با دوام تر هستند. آنها با یک لایه درونی از پلی استر و پلی اورتان ترکیبی ساخته شده اند که آنها را بسیار قوی و محکم می کند . طول عمر آنها ثابت تر از شیلنگ های لاستیکی سنتی است . شیلنگ فشار پائین در فشار آزمایشی تحمل 250  BAR را دارد که دو برابر شیلنگ های لاستیکی سنتی است.

 شیلنگ بافته شده با استانداردهای EN250 (استاندارد اروپایی) تایید شده اند و در حال حاضر دارای 10 سال سابقه حضور در بازار و کارکرد عملیاتی هستند. در طول تولید این شیلنگ آزمایش های ایمنی گوناگونی بر روی آن انجام می شود . این شیلنگ ها 30٪ سبک تر از شیلنگ های لاستیکی سنتی هستند و همچنین بسیار انعطاف پذیر هستند  و انعطاف پذیری آنها به معنای واقعی کلمه است. انعطاف پذیری و وزن سبک آنها بزرگترین مزایای آن است .

اما در چند سال اخیر یک مشکل جدید به وجود آمده است. بسیاری از غواصان از منابع ناشناخته و نامعتبر به خرید شیلنگ بافته شده اقدام کرده اند که باعث ظهور مشکلات جدیدی شده است . این مشکل بالقوه در خصوص شیلنگ های بافته شده سبک وزن وجود دارد و شیلنگ های قدیمی لاستیکی دچار این مشکل نبوده است .

گزارشات نشان می دهد در داخل این شیلنگ ها بافته شده یک بلور پلی مورفیک متصل به ساختار مولکولی داخلی لوله تشکیل می شود و باعث بسته شدن مسیر عبور هوا می شود . این پدیده مرتبط با حرارت و خنک شدن در یک سیکل مداوم است .

به نظر می رسد که نور خورشید و دمای محیط باعث گرم شدن شیلنگ می شود و هنگامی که شیر سیلندر غواصی باز می شود و جریان هوای کم فشار از درون شیلنگ عبور می کند باعث خنک شدن سریع آن می شود .

این سیکل در طول تمام غواصی ها اتفاق می افتد و باعث تشکیل کریستال های کوچک درون شیلنگ شده و به مرور زمان باعث تشکیل تعداد کریستال های بیشتر و همچنین بزرگتر شدن آنها می شود و بعد از مدتی مسیر هوای عبوری را مسدود می کند

شیوع شکست محیط داخلی شیلنگ و یا تشکیل کریستال بسیار کوچک است و با توجه به اینکه داخل شیلنگ رخ می دهد برای ما قابل مشاهده نیست ، بنابراین سطوح داخلی با وضعیت نامساعد مورد توجه و بازرسی قرار نمی گیرد .

غواصان باید به طور دوره ای این شیلنگ ها را با فشار دادن آنها در هر سانتیمتر مربع در مدت زمان های مشخص بررسی کنند ، هر گونه تغییری در مقاومت ، انعطاف پذیری و یا وجود ماده فیزیکی نشانه ای از یک مشکل در پیش رو است .

اگر شما در هوای گرم غواص می کنید باید بدانید که این شیلنگ ها عمر مفید محدودی دارند ، زیرا سطوح داخلی در آب و هوای گرم مستعد ابتلا به این کریستالیزاسیون است . اگر متوجه محدودیت جریان گاز تنفسی شدید به سرعت استفاده از رگلاتور غواصی را متوقف کنید و آن را بررسی کنید .

برای آن دسته از غواصان که در حال حاضر از شیلنگ بافته شده استفاده می کنند  بسیار توصیه می شود که هر 5 تا 6 سال شیلنگ خود را تعویض کنند . هر چقدر طول عمر شیلنگ بیشتر باشد بررسی آن را بیشتر انجام دهید و هرگز از آن بیشتر از 5 یا 6  سال استفاده نکنید حتی اگر سالم باشد .

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد. 

غواصی