7 نکته در خصوص پوشیدن وت سوت

وت سوت‌ها  لباس‌های محافظی هستند که در به حداقل رساندن کاهش حرارت  بدن که در معرض آن قرارگرفته‌ است کمک می‌کنند . علت کاهش سریع دمای بدن در آب  قابلیت هدایت حرارتی بیشتر آب به نسبت هوا است. این قابلیت اب در حدود 20 برابر بیشتر از هوا می باشد.

به‌منظور فراهم کردن پوشش حرارتی لازم وت سوت باید از عبور آب به درون خود تا سر حد امکان جلوگیری کنند. اگر آبی هم درون وت سوت وارد شود با حرارت بدن گرم می‌شود و وت سوت به علت پوشش کل بدن تماس زیاد آب با بدن را کاهش می‌دهند . وت سوت‌ها عموماً از نئوپرن با ضخامت‌های گوناگون ساخته می‌شوند. همچنین وت سوت‌ها از جراحات سطحی بدن جلوگیری می‌نمایند.

هرچقدر ضخامت وت سوت یا به قول معروف میل آن بیشتر باشد پوشیدن آن سخت و کمی مشکل است و اگر دقت لازم در این کار نشود می‌تواند باعث پارگی وت سوت و یا شکستن انگشتان دست و پا براثر فشار در هنگام پوشیدن شود . در اینجا به 7 نکته برای راحتی شما در پوشیدن وت سوت اشاره می‌کنیم

 

1- استفاده از جوراب غواصی

پوشیدن وت سوت با استفاده از جوراب غواصی راحت است می‌توانید انواع جوراب‌های غواصی را تهیه‌کرده و قبل از پوشیدن وت سوت آن را به پا کنید تا به انگشتان پای شما براثر فشار آسیبی وارد نشود و پوشیدن آن نیز کمی آسان شود.

 

2- سفارشی کردن وت سوت

نصب زیپ در مچ دست و مچ پا  وت سوت  باعث می‌شود با باز کردن زیپ  پوشیدن وت سوت آسان  شود . در اکثر وت سوت‌های ضخامت بالا این زیپ وجود دارد . همچنین شما می‌توانید با مراجعه به یک فروشگاه تجهیزات غواصی معتبر به صورت سفارشی و اختصاصی برای وت سوت خود زیپ نصب کنید.

 

3- ارتقاء وت سوت

اگر شما دچار افزایش وزن شده‌اید و یا وت سوت شما بسیار قدیمی است . توصیه می‌شود یک وت سوت جدید تهیه کنید . وت سوت‌های جدید با لایه‌های داخلی نرم‌تر باعث اصطکاک کمتر می‌شود همچنین تهیه یک وت سوت جدید باعث زیبایی ظاهری شما در غواصی و کم کردن مشکلات پوشیدن وت سوت‌های قدیمی می‌شود.

 

4- استفاده از کیسه پلاستیکی

قرار دادن یک کیسه پلاستیکی دور مچ پا و بعد پوشیدن وت سوت باعث می‌شود پای شما به‌راحتی درون وت سوت فرو رود . کیسه پلاستیکی باعث اصطکاک کمتر و لیز خوردن بهتر می‌شود . همین کار را برای پوشیدن دست‌ها می‌توانید انجام دهید . فقط فراموش نکنید بعد از پوشیدن آن کیسه‌ها را جدا کنید.

 

5- استفاده از آب

اگر آب بیش از اندازه سرد نیست می‌توانید یک شیرجه درون آب زده و یا در رختکن یک دوش ساده برای خیس شدن بدن بگیرید و یا با یک شلنگ درون وت سوت خود را خیس کنید . آب باعث نرم شدن وت سوت و پوشیدن راحت آن می‌شود.

 

6- کمک از دوستان

از دوست خود تقاضا کنید در پوشیدن وت سوت به شما کمک کند . دوستان شما می‌تواند در بالا کشیدن وت سوت در قسمت ران و پشت کمر و سرشانه و حتی بستن زیپ به شما کمک کند.

 

7- انتخاب وت سوت مناسب

سعی کنید در انتخاب وت سوت دقت کرده و سایز مناسب خود را به تن کنید . به سایزبندی روی مارک داخلی وت سوت‌ها اطمینان حاصل نکنید چون فیزیک افراد با هم متفاوت است بهترین کار پوشیدن وت سوت و مشاهده آن بر روی بدن شماست .

 

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.