راهنمایی برای خرید مجموعه رگلاتور

خریدن یک مجموعه رگلاتور برای اولین بار توسط شما می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد . اما با  توجه به برخی توصیه‌ها این کار بسیار ساده خواهد بود.

 کارخانه‌های تولیدی مختلف با محصولات متنوعی وجود دارند رگلاتورهای ساده ، رگلاتورهای پیچیده ، رگلاتورهای آب سرد ، رگلاتورهای سبک‌وزن ، رگلاتورهای حرفه‌ای و . . .  

 برای خرید شما می‌توانید از غواصان دیگر ، مربیان خود ، فروشگاه‌های فروش تجهیزات و حتی اینترنت کمک و مشاوره بگیرید  ولی همه این توصیه‌ها با یکدیگر متضاد و بسیار متنوع خواهد بود . چون سبک غواصی و نحوه استفاده از تجهیزات و همچنین در دسترس بودن تهیه آن برای افراد مختلف متفاوت است .

چند سؤال ساده می‌تواند به شما کمک کند

1- چه نوعی غواصی می‌خواهید انجام دهید ؟

2- عملکرد رگلاتور برای شما چقدر مهم است ؟

3- آیا شما به‌طور منظم برای غواصی مجبور به مسافرت هستید ؟

 مهم‌ترین نکته این است که با خودتان صادق باشید و برای کاری که واقعاً می‌خواهید انجام دهید برنامه‌ریزی کنید . منافع خود را در نظر بگیرد و از حدس و گمان دوری‌کنید . سعی کنید یک تصمیم صحیح و اصولی بگیرید تا هزینه‌های اضافی به شما تحمیل نگردد .

 اما اولین مرحله این است که شما بدانید یک مجموعه رگلاتور غواصی شامل سه بخش است :

1- فشارشکن مرحله اول و مرحله دوم

2-  منبع جایگزین هوا (اختاپوس)

3-  گیج‌ها

 شاید یک نکته در اینجا برای شما مطرح باشد که پس شیلنگ هوای پرفشار BCD چه می‌شود ؟

شیلنگ هوای پرفشار BCD بر رویBCD  می‌باشد و جزء متعلقات آن محسوب می‌گردد و در هنگام خرید به شما ارائه می‌گردد . ولی اگر شما BCD نداشته باشید باید شیلنگ هوای پرفشار آن را به‌صورت جداگانه تهیه کنید .

 قبل از خرید باید هزینه‌ای که می‌خواهید برای خرید یک مجموعه رگلاتور غواصی بکنید را مشخص کنید و توجه داشته باشید این کار یک سرمایه‌گذاری برای خرید تجهیزاتی است که ممکن است زندگی و حیات شما به آن بستگی یا ارتباط داشته باشد . 

 اول تصمیم بگیرید که چه نوع کنسولی می‌خواهید تهیه کنید فقط گیج فشارسنج هوا داشته باشد ؟ یا یک گیج فشارسنج هوا به همراه عمق سنج داشته باشد؟ و یا یک گیج فشارسنج هوا به همراه عمق سنج و قطب‌نما ؟

هرکدام از این‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند و با اضافه کردن هرکدام قطعاً باید مبلغ بیشتری بپردازید

  توصیه من به شما خرید یک کنسول با هر سه گیج بالا است . حتی اگر شما از کامپیوتر غواصی که دقت بیشتری دارد استفاده می‌کنید نباید ابزار اندازه‌گیری آنالوگ مانند فشارسنج هوا را حذف کنید . شاید باطری کامپیوتر شما در زیرآب تمام شود و یا به هر علتی کامپیوتر شما که یک ابزار دیجیتال است دچار مشکل شده و از دسترس خارج شود ، که این اتفاق برای شما می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد ولی با داشتن گیج آنالوگ فشارسنج هوا شما می‌توانید همچنان به غواصی در شرایط ایمن ادامه دهید. 

 البته شاید به نظر برخی افراد این کار هزینه کردن بیشتر و یا پول به هدر دادن باشد ولی زمانی که شما برای بالا بردن ایمنی خود هزینه می‌کنید این پول به هدر نرفته و بیهوده نیست ، تجربه نشان داده است قطعاً زمانی به کمک شما خواهد آمد .

 سعی کنید مجموعه رگلاتور خود را از یک برند تجاری و فشارشکن مرحله اول و دوم و اختاپوس را از یک مدل تهیه کنید تا بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد .

 می‌توانید اختاپوس خود را از ارزان‌ترین مدل بازار تهیه کنید چون استفاده زیادی ندارد ولی به یاد داشته باشید شاید یک غواص در زیرآب نیاز به کمک شما داشته باشد و یا خود شما زمانی مجبور به استفاده از اختاپوس خود شوید . پس عملکرد ضعیف یک ابزار می‌تواند باعث دلهره و یا وحشت شود و ایمنی غواصی را کاهش دهد .  

نیازهای موردبررسی برای فشارشکن مرحله اول

آب سرد یا گرم

شما در چه آبی می‌خواهید غواصی کنید آب سرد یا گرم ؟ منظور از آب سرد آب با دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد می‌باشد . برای آب سرد شما باید از یک رگلاتور که برای همین منظور  طراحی‌شده است استفاده کنید رگلاتوری که فشارشکن مرحله اول آن دارای عایق زیست‌محیطی است چون به‌طور کامل ضد سرمازدگی ساخته‌شده است ، دیافراگم آن در یک محفظه خشک قرار دارد و دیافراگم دوم و پین انتقال در گریس و سیلیکون قرار داشته و توسط اورینگ محافظت می‌شود که این موارد باعث می‌شود  بخش‌های داخلی فشارشکن در اثر سرما به‌هیچ‌عنوان دچار یخ‌زدگی و عدم کارائی نشود .

تعداد پورت‌های خروجی

شما به چه تعداد پورت خروجی بر روی فشارشکن مرحله اول نیاز دارید ؟ همان‌طور که می‌دانید بر روی فشارشکن مرحله اول تعدادی پورت کم فشار و پر فشار وجود دارد . اگر شما در آب سرد غواصی کنید پس بسیار زیاد علاقه‌مند به استفاده از درای سوت هستید که این بدان معنا است که شما نیاز به حداقل 4 پورت کم فشار ( فشارشکن مرحله دوم ، اختاپوس ، شیلنگ باد کننده BCD و شیلنگ باد کننده درای سوت ) دارید ولی اگر شما در آب‌های گرم غواصی می‌کنید نیازی به استفاده از درای سوت نداشته و شما حداقل به 3 پورت کم فشار نیاز دارید.

اگر شما از کامپیوتر غواصی استفاده می‌کنید می‌توانید از ابزار جانبی آن یعنی ترانسمیتر نیز بهره ببرید . ترانسمیتر مقدار هوای موجود درون تانک را توسط ارسال بی‌سیم به‌صورت دیجیتال بر روی کامپیوتر غواصی شما نشان خواهد داد . برای استفاده از ترانسمیتر باید آن را به پورت پر فشار متصل نماید . و همان‌طور که گفتم نباید ابزار آنالوگ فشارسنج هوا را حذف کنید و درنتیجه شما حداقل به 2 پورت پر فشار نیاز دارید . 

بالانس یا غیر بالانس

فشار شکن بالانس شامل اجزای اضافی است که بتواند درزمانی که شما به عمق بیشتر فرورفته یا ریتم تنفس شما بیشتر شده و یا در انتهای غواصی که مقدار فشار هوای درون تانک افت می‌کند به‌صورت متناوب و یکسان به شما هوا دهد . درصورتی‌که فشارشکن غیر بالانس در هرکدام از موارد مطرح‌شده بالا دچار تنزل و افت می‌شود  و علت آن فقط سادگی در ساخت است و به همین دلیل قیمت آن ارزان‌تر از فشارشکن بالانس هست . ولی به یاد داشته باشید بازهم فشارشکن غیر بالانس قابل‌اعتماد و ایمن برای غواصی است .

همچنین شما می‌توانید از یک گزینه ترکیبی برای کاهش هزینه استفاده کنید . به‌طوری‌که فشارشکن مرحله اول را از نوع بالانس و فشارشکن مرحله دوم را از نوع غیر بالانس تهیه کنید . همان‌طور که گفته شد بیشترین عملکرد در قسمت فشارشکن مرحله اول انجام می‌شود . این مورد فقط یک گزینه بود و توصیه نمی‌گردد .

مقدار وزن

وزن یک رگلاتور مهم است چراکه معمولاً برای غواصی نمودن باید سفر کنید و مهم‌ترین محدودیت برنامه سفر مقدار بار همراه است پس سعی کنید نکته وزن را فراموش نکنید و آن را در محاسبات خود بکار بگیرد .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.