استفاده از ابزار صوتی در زیرآب

ارتباط بين غواصان در زیرآب به‌طورمعمول با استفاده از علائم مشترك بین‌المللی غواصی به كمك دست می‌باشد و يا استفاده از ماسک‌های تمام‌صورت ( فول فيس ماسك ) كه در آن‌ها ارتباطات راديويی باسيم و يا بی‌سیم تعبیه‌شده است . ولی ابزار ديگری نيز وجود دارد بنام ابزار صوتی غواصی (Scuba Signaling Devices) 

اين ابزار اشكال مختلفی دارند مانند :

یک‌بند لاستيكی كه درون آن‌یک گوی قرار دارد و به دور تانك انداخته می‌شود و در هنگام نياز گوی را كشيده و رها می‌کنیم ، با اين حركت گوی به تانك ضربه زده و صدا ايجاد می‌کنند . و يا يك ميله بلند فلزی 30 سانتی كه همراه غواص بوده و با آن به بدنه تانك ضربه می‌زند و صدا ايجاد می‌کند و يا يك سوت كه به شلنگ رابط کم‌فشار BCD متصل شده و با استفاده از هوای داخل تانك صدا ايجاد می‌کند . و يا يك استوانه فلزی كه درون آن چند ساچمه قرار دارد و با تكان دادن آن صدا ايجاد می‌شود.

امّا دليل اصلی استفاده از اين ابزار جلب‌توجه هميار و يا گروه غواصی برای نشان دادن چيزی جالب و يا گفتن مطلبی به آن‌ها است . اين ابزار مفيد و باارزش در هنگام غواصی می‌باشند ولی همان‌طور كه می‌دانید استفاده از هر وسیله‌ای هم می‌تواند سودمند و هم زیان‌بار باشد .

سرعت صوت در زیرآب 4 برابر بيشتر از سرعت صوت درروی زمين است و درنتیجه صداها در زیرآب از فاصله‌های دورتر نيز قابل‌شنیدن است به‌طوری‌که ضربه به تانك تا يك شعاع 500 متری قابل‌شنیدن است .

از ابزار صوتی نبايد زياد در زیرآب استفاده كرد چون آرامش محيط غواصی را از بين می‌برد و غواصی لذت‌بخش نخواهد بود ، اگر شما در مدت‌زمان يك غواصی 45 دقیقه‌ای بخواهيد 30 دقيقه از اين ابزار استفاده كنيد دوستان شما بسيار ناراحت و عصبانی می‌شوند و همچنين بعد از مدتی اين صداها برای آن‌ها تكراری شده و ديگری توجه ای به شما نخواهند كرد .

همچنین این‌گونه صداها باعث آزار و فراری دادن آبزيان خواهد شد و شما در طول غواصی ممكن است از مشاهده لاک‌پشت‌ها ، سفره‌ماهی‌ها ، کوسه‌ماهیان و ديگر آبزيان محروم شويد .

«« استفاده بيش اندازه از اين ابزار می‌تواند باعث آزار و اذيت در هنگام غواصی شود »»

سعی كنيد در هنگام غواصی از رهبر گروه غواصی پيروی كنيد ، مسير او را دنبال كنيد و به يكديگر نزديك باشيد تا بتوانيد در صورت نياز با لمس كردن ، يكديگر را متوجه كرده و استفاده از اين ابزار صوتی را كاهش دهيد .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.