مهاجرت به استرالیا از طریق غواصی

مهاجرت به استرالیا از طریق غواصی یکی از راه‌های جالب و مختلف برای ورود به این کشور است. استرالیا یکی از مناطق بسیار محبوب برای علاقه‌مندان به غواصی است

 

شرایط مهاجرت به استرالیا برای غواصان 

هزینه مهاجرت به استرالیا برای غواصان 

امتیاز مهاجرت به استرالیا برای غواصی

مهاجرت به استرالیا از طریق کار غواصی 

مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص غواصی

غواصی از مشاغل مورد نیاز استرالیا

کار غواصی با حقوق بالا در استرالیا

هر زمان در صفحات مجازی به جستجوی متن با عنوان " شغل غواصی " می پردازیم به عنوان های فراوان و جذاب بالا در سایت های گوناگون غواصی و غیر غواصی برخورد کرده ایم

 

به دلیل کم بودن منابع موجود و همچنین برای راهنمایی علاقه مندان و اطلاع رسانی دقیق تر بخشی از مطالب زیر را عنوان میکنم که امیدوارم مورد استفاده علاقه مندان قرار بگیرید.

اگر چه ممکن است این مطلب برای شما خوشایند نباشد و معادلات ذهنی یا رویاهای شما رو به چالش بکشد، اما هر چه هست یک واقعیت است. برخی از مطالب برگرفته از وبلاگ غواصی ایراتک می باشد.

استخدام غواص برای مشاغل ورزشی و تفریحی ، صنعتی، تحقیقاتی، آموزشی و یا کلیه کارهایی که باید در زیر آب انجام شود، در مراکز و سازمان های دریایی و بندری، نفت و گاز و موسسات تحقیقاتی و باشگاه های ورزشی امکان پذیر است.

البته در خصوص وضعیت بازار کار و حجم استخدام غواص و اشتغال آنان در کشور های خارجی اطلاعاتی و همچنینی شرایط مهاجرت به استرالیا برای غواصان در دسترس نمی باشد. در صنایع مختلف کشور که نفت و گاز یکی از مهم ترین صنایع کشور به حساب می آید، در بسیاری از موارد به حضور غواصان متبحر نیاز است. متاسفانه تعداد غواصان حرفه ای در کشور بسیار اندک است و گاهی کارفرماها مجبور به بکارگیری و حتی استخدام غواص خارجی می شوند.

غواصی ورزشی یا تفریحی بخشی بزرگ و شناخته شده از صنعت غواصی و یکی از شاخه های آن است . امروزه غواصی ورزشی به صورت همگانی درآمده و به شکل گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان فعالیتی مفید، مفرح، لذت‌بخش و نیز منبع درآمد در صنعت اکوتوریسم شده‌ است.

 

غواصی صنعتی چیست ؟

غواصی تجاری یا غواصی صنعتی (Commercial Diving ) شاخه‌ای از غواصی است که در آن غواصان مشغول به انجام کارهای فنی در زیر آب می گردند. این خدمات در بخش اکتشاف و تولید در صنعت نفت و گاز در نقاط دور از ساحل ( فرا ساحلی) و صنایع نیروگاهی و فناوری های وابسته در ساحل و همچنین بررسی و کنترل صدمات کشتی ها و در نقاط دور یا نزدیک از ساحل بسیار استفاده می شود.

غواصان صنعتی به انجام کارهای چون تعمیرات زیر آب . جوش و برش زیر آب ، عکاسی زیر آب، فیلمبرداری زیر آب، مونتاژ کاری زیر آب، بازدید خطوط لوله، جستجو، شناورسازی، سیمانکاری، ناوبری، لایروبی ، شمع کوبی ، کابل کشی ، لوله گذاری ، بازرسی فنی تاسیسات زیر آب ، تعمیر و نگهداری تجهیزات فنی، بررسی و کنترل صدمات به کشتی ها و غیره را انجام می دهند . برای بسیاری از غواصان صنعتی که به تازگی واجد شرایط شده اند ابتدا با غواصی در پروژه های ساحلی شروع شده و پس از کسب تجربه به عملیات فرا ساحلی اعزام می شوند.

 

غواصی ورزشی یا صنعتی !

اگر واقعا عاشق غواصی هستید فكر كنید كه آیا مایل به انجام غواصی صنعتی یا ورزشی هستید؟ بر خلاف تصور عمومی هنگام كار شما با ماهیان زیبا و آب های روشن با دید بالا همراه نخواهید بود، به غواصی ورزشی به عنوان شغل غواصی فكر كنید ؟ در رشته غواصی ورزشی امكان زندگی در جزایر با سواحل زیبا وجود دارد. با هزینه معادل آموزش غواصی صنعتی (صرفا برای غواص شدن) یا كمتر می توانید مربیگری یكی از سازمان های آموزش دهنده غواصی ورزشی معتبر را كسب كنید و در آن رشته فعالیت نمایید. درآمد آن در سطح بین الملل بیشتر از غواصی صنعتی در ایران است و خطرات آن نسبت به شغل غواصی صنعتی كمتر است.

استاندارد های غواصی صنعتی كاملا متفاوت از روش های غواصی ورزشی هستند، هیچ یك از استاندارد های غواصی ورزشی قادر به دادن مدرک به شما جهت كارهای صنعتی (از قبیل جوش و برش زیر آب) نیستند

 

دوره های آموزش غواصی صنعتی

برای مشغول شدن به كار غواصی صنعتی نیاز به دیدن آموزش های لازم و استاندارد می باشد، تا ضمن یادگیری كلیه اصول و تكنیك های غواصی با قسمت مهم تر كه ایمنی هنگام غواصی است، آشنا شوید.

استانداردهای مختلفی برای آموزش غواصی صنعتی در دنیا وجود دارند ،كشورهای مختلف اقدام به بومی سازی این استاندارد ها نموده اند، در ایران وزارت كار و سازمان آموزش فنی حرفه ای اقدام به تدوین و تهیه دوره های آموزش غواصی صنعتی در سه سطح نموده است و آموزشگاه هایی اقدام به آموزش این دوره نموده اند.

1- بسیاری از آموزشگاه ها و مربیان غواصی در ایران با خیال پردازی و دادن وعده های واهی مانند کار غواصی با حقوق بالا در استرالیا سعی در امیدوار نمودن شما به آینده این رشته دارند، متاسفانه هیچ كدام از این آموزشگاه ها امكانات مناسب، تجهیزات غواصی كافی، مربیان آگاه و با تجربه مطابق با حداقل های استاندارد های دنیا رو برای این آموزش ها دارا نمی باشند

2- طرح درس های آموزش بسیار كمتر از استاندارد های روز دنیا بوده ، به علاوه همان مقدار به طور صحیح آموزش داده نمی شوند.

3- مدرک وزارت کار ایران با نام ILO مورد تایید وزارت کار بین المللی است اما از نظر جهان معتبر نبوده (چرا كه با هیچ یك از استانداردهای روز دنیا هم خوانی ندارد) و شما با دانش به دست آمده در این دوره ها و داشتن این مدارک امكان كار در خارج از ایران را هرگز نخواهید داشت، و هیچ یك از استاندارد های آموزشی به برابر سازی مدارک شما اقدام نخواهند نمود.

 

 

 اما واقعیت چیست ؟

بسیاری می پندارند كه با دریافت مدرک غواصی صنعتی بلافاصله مشغول كار با حقوق بالا می گردند؟  و بسیاری دیگر درصدد استفاده از این مدارک جهت مهاجرت به استرالیا از طریق کار غواصی هستند ؟

اگر صرفا به غواصی صنعتی به عنوان وسیله ای برای خروج و مهاجرت از ایران فكر می كنید، سخت ترین راه را انتخاب نموده اید كه هنوز یك نفر هم از این راه موفق نبوده است . چون مدارک غواصی صنعتی ایران امتیاز مهاجرت به استرالیا برای غواصی محسوب نمی شود

هیچ كس شما را به علت نداشتن سابقه كاری فقط بخاطر داشتن مدرک استخدام نمی کند مگر اینکه دارای توانایی خاص باشید. علل و عوامل زیادی در خصوص استخدام شما دخیل هستند اما به طور كلی غواص صنعتی بودن در خارج از ایران نیاز به داشتن فاكتورهای زیادی دارد مانند : تحصیلات بالا، آشنایی کامل با زبان های خارجی ، تسلط بر كامپیوتر ، تجربه و سابقه کار ، سلامت جسمانی و روانی ، داشتن یک ذهن و جسم قوی كه معمولا از آن بی بهره هستیم

 

مهاجرت به استرالیا

برای مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص غواصی شما در صورت داشتن مدارک سطح بالای غواصی صنعتی مانند غواص بازرس سطح دو و یا غواص اشباع و یا سوپروایزری به همراه آموزش مناسب و تجربه کافی در کنار دانش علوم کامپیوتری می توانید بر روی شغل غواصی حساب باز کنید.

به یاد داشته باشید كه داشتن تمامی مدارک غواصی ، انجام آموزش های لازم و تجربیات، تحصیلات عالی و تخصص های خاص صرفا از شما غواص خوبی نخواهد ساخت، داشتن دیدگاه حرفه ای و مناسب، علاقه به پیشرفت و پشتکار چیزی است كه برای خوب بودن و موفق شدن نیاز دارید . همچنین هزینه مهاجرت به استرالیا برای غواصان ایرانی بسیار زیاد است

       

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعید پروین  

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد