5 عادت بد در غواصی

ما غواصان بسیار خوش‌شانس هستیم چون می‌توانیم دنیایی را از نزدیک مشاهده کنیم که برای دیگران مشاهده آن فقط در فیلم‌ها و تصاویر است . هرکدام از ما انگیزه‌های خاص برای غواصی نمودن داریم ولی همه ما در یک‌چیز مشترک هستیم :

ما عاشق تفریح و سرگرمی با دنیای زیرآب هستیم

 اوج این لذت و تفریح به همراه بودن با دوستانی خوب و حرفه‌ای است که این لذت را دوچندان می‌کنند ولی برخی از غواصان عادات بدی دارند که باعث می‌شود این حس خوب و مفرح در هنگام غواصی کاهش یابد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

 

عادت بد شماره 1 چشم‌پوشی از کنترل توسط همراه

از شما سؤال می‌کنند که آماده هستید و شما در پاسخ سریع می گوئید بله و همه ‌چیز مرتب است و یک رول بک از قایق می‌زنید در این هنگام متوجه می‌شوید کمربند وزنه بسته نشده و یا فین خود را نپوشیده‌اید و یا سیلندر هوای شما به‌صورت شل به بی سی دی وصل شده است و یا چیزهای بدتر دیگری

چشم‌پوشی از کنترل تجهیزات توسط همراه باعث این مشکلات می‌شود . اگر فکر می‌کنیم با این کار زمان را هدر می‌دهید سخت در اشتباه هستید چون برای حل مشکلات به وجود آمده در آب باید حداقل 3 برابر زمان بیشتر صرف کنید تا آن مشکل رفع شود . بهترین کار انجام کنترل BWRAF قبل از شروع یک دایو است .


عادت بد شماره 2 استفاده از دوربین‌های که توانایی کار با آن‌ها را نداریم

برخی از غواصان دوربین‌های گران‌قیمت و پیشرفته‌ای با خود به همراه دارند . لازم به ذکر است گران و پیشرفته بودن دوربین کیفیت تصاویر در زیرآب را تضمین نمی‌کند و شما باید اصول اولیه عکاسی ، کار با دوربین در روی آب و اصول تصویربرداری در زیرآب را فراگرفته باشید و از قوانین و مقررات تصویربرداری در هنگام غواصی آگاه باشید

برخی غواصان از این مسائل آگاهی نداشته و باعث اتلاف وقت دیگران در هنگام غواصی می‌شوند . چون نمی‌توانند تصاویر موردعلاقه خود را گرفته و ذخیره کنند بر سر سوژه باقی می‌مانند. این امر باعث گم کردن گروه و یا اتلاف وقت گروه بر سر یک موضوع خواهد شد .


عادت بد شماره 3 استفاده نکردن از لباس مناسب 

لباس غواصی علاوه بر حفظ دمای بدن در آب باعث محافظت بدن و پوست از خراش و بریدگی ناشی از تماس با مرجان‌ها و یا تخته‌سنگ‌ها می‌باشد . پوشیدن لباس مناسب تضمین می‌کنند که شما در هنگام غواصی دچار سرما نشده و به‌این‌علت غواصی را به پایان نمی‌رسانید .

 

عادت بد شماره 4 استفاده از مقدار نادرست وزنه

فکر کنید یک آجر همراه  شماست و آن را همه‌جا با خود درون کیف حمل می‌کنیم . راه رفتن در خیابان ، بالا رفتن از پله و... به علت داشتن وزن اضافی برای شما سخت است و باعث تنفس بیشتر و خستگی  زودتر شما می‌شود . در هنگام دوره آموزشی یاد گرفته اید که شناوری خود را کنترل کرده و مقدار وزنه مناسب خود را به دست آورید. وزنه بیش‌ازحد باعث غرق شدن شما و در صورت رساندن به حالت شناوری خنثی باعث سنگینی و مصرف بیش‌ازاندازه هوا و کاهش زمان غواصی می‌شود . همچنین مقدار وزنه کم باعث می‌شود شما شناوری مثبت داشته و مدام به سطح آب بروید . این حالت شما و دوستان دیگر را درگیر مسائلی می‌کنند که باعث اتلاف وقت در هنگام غواصی خواهد شد

 

عادت بد شماره 5 غفلت از سرویس تجهیزات

شما مبالغ زیادی برای خرید تجهیزات غواصی شخصی می‌پردازید و دوست دارید با وسایل خود غواصی کنید . به یک سفر تفریحی رفته و یک برنامه دایو انتخاب می‌کنید . هنگامی‌که شروع به غواصی می‌کنید متوجه می‌شوید بی سی دی شما سوراخ شده یا بند فین یا ماسک شما پاره می‌شود و یا رگلاتور شما به‌درستی کار نمی‌کند سرویس و نگهداری تجهیزات بخش مهمی از غواصی است که متأسفانه خیلی از غواصان آن را انجام نمی‌دهند  و یا در آن دقت نمی‌کند .

 

 

  

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.