موهای بلند و کنترل آن در هنگام غواصی

در هنگام غواصی مدل مو بسيار اهميت دارد چون در حين غواصی ممكن است مشكلاتی برای غواص ايجاد كند . كنترل كردن موهای بلند به دو دليل مهم است :

اول موهای بلند در اطراف صورت غواص قرار می گيرند و باعث كاهش ديد او می شوند .

دوم چون موها درون آب سست می شود در اطراف بند ماسک قرار گرفته و درون آن گير می كنند و باعث كشيدگی مو می شوند .

حال چند روش برای كنترل كردن موهای بلند در غواصی ارائه می شود

1-بستن مو به شكل دم اسبی

موهای خود را در هنگام غوص زدن به عقب نگه داريد . اما اگر موی شما بسيار بلند است می توانيد آن را دور گردن خود بياندازيد . توجه داشته باشيد موی خود را با كش محكم بسته نگه داريد تا در هنگام شيرجه زدن و يا در زير آب موهای شما باز نشود همچنين می توانيد انتهای موی خو را با كش بسته نگه داريد تا در زير آب بصورت درهم و برهم نباشد .

2-بافت مو بصورت يك رديف در پشت سر

اين روش از بافتن و تابيدن موها است و باعث می شود موها محكم در جای خود قرار گيرند . اين روش برای موهای نيمه بلند خوب می باشد . البته بعد از غواصی حتما بايد با آب شيرين شستشو شود و توسط مواد نرم كننده رسوبات از روی آنها برداشته شود و به آرامی شانه شود . چون آب شور دريا باعث چسبيدن و وز شدن موها می شود و باز كردن بافت هاي مو كار سختی است .

3-بافت مو بصورت دو رديف در اطراف سر

یکی از مدلهای مو برای غواصی بافت دو رديف آن است . در اين روش موهای سر را به دو قسمت تقسيم كرده و از بالا به پايين آنها را بهم بافته و با استفاده از كش در انتها آنها را محكم می كنيم . البته بعد از غواصی حتما بايد با آب شيرين شستشو شود و توسط مواد نرم كننده رسوبات از روی آنها برداشته شود و به آرامی شانه شود . چون آب شور دريا باعث چسبيدن و وز شدن موها می شود و باز كردن بافت های مو كار سختی است .

4-استفاده از كلاه شنا

در كلوب های غواصی بسياری اين وسيله به فروش می رود . اين كلاه معمولا از جنس پارچه است و شبيه يك عدد هد بند بزرگ است از بالای سر تا تا پشت گردن را می پوشاند . اين وسيله يك ابزار عالی برای جمع كردن مو می باشد .

5-استفاده از كلاه غواصی

تا حد زیادی موثر ترین روش برای کنترل موها در غواصی استفاده از كلاه مخصوص غواصی است . كه با پوشاندن كامل سر و گردن در زير چانه محكم می شود . اين وسيله از جنس لباس غواصی بوده و مانند يك عايق عمل می كند .

اين كلاه برای تمامی موها از كوتاه تا بلند مورد استفاده قرار می گيرد و كليه موها درون آن جا می شود . و ديگر نيازی به استفاده از كش و يا بافت مو نيست .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.