غار های برتر برای غواصی در غار

غارها در همه جای کره زمین وجود دارند، اما برخی از آن‌ها در زیرآب هستند و به همین علت بسیار شگفت‌انگیز و ناشناخته می‌باشند ، غارنوردی به‌تنهایی هیجان‌انگیز و پر از زیبایی است .

غواصی در غار یک هیجان و تجربه‌ای بسیار متفاوت است و یکی از بخش‌های غواصی است و البته کمی سخت و پیچیده است و نیاز به آموزش و تجهیزات تخصصی در این زمینه و همچنین شرایط روحی و جسمانی مناسب و قدرت ریسک‌پذیری بالا و قضاوت و تصمیم‌گیری صحیح دارد .

غواصی در محلی که فاقد نور خورشید بوده و سال‌های زیادی است که بستر و دیواره غار از آب زلال و شفاف پوشیده شده است. دمای آب غارها معمولاً ثابت بوده و در فصول مختلف سال تغییر نمی‌کند.

هرکدام از این غارها که در زیر معرفی می‌شوند ارزش دیدن دارند ولی میلیون‌ها نفر از مردم هرگز آن‌ها را نخواهند دید و یا هرگز نام آن‌ها را نمی‌شنود چون با دنیای بزرگ غواصی ارتباطی ندارند. دیدن مناظری که هزاران سال در زیرآب قرار دارند و معدود افرادی توانایی مشاهده آن را دارند می‌تواند تجربه منحصربه‌فرد و خاصی باشد.

 

 غواصی درغار

غار Chinhoyi در کشور زیمباوه 

این غار در منطقه Makonde در غرب استان Mashonaland واقع‌شده است و از سطح آب تا لایه‌های زیر غار می‌توان غواصی کرد . غار از دولومیت و سنگ‌آهک ساخته‌شده است و در بستر آن می‌توان انواع سکه پول که توسط گردشگران پرتاب‌شده و همچنین استخوان‌های حیوانات را مشاهده کرد.

 

 غواصی در غار

غار Emergence du Ressel در کشور فرانسه  غواصان با ورود به این غار و غواصی در آن لذت فراوانی خواهند برد . در این غار دو گزینه برای غواصی وجود دارد یک تونل در عمق 10 متری که در همین عمق به جلو ادامه پیدا می‌کند و دیگری یک تونل در عمق 70 متری که مناسب برای غواصان باتجربه و متخصص در این خصوص است.

 

 غواصی در غار

غار Great Blue Hole در بلیز گودال عظیم بلیز یک منطقه بسیار محبوب برای غواصی در غار است. این گودال بیش از 124 متر عمق دارد و از طاقدیس‌های پر از آب تشکیل‌شده است. غواصان می‌توانند طیف گسترده‌ای از ماهی‌های استوایی را در آب زلال و شفاف این حفره مشاهده کنند مانند کوسه‌های صخره کارائیب و بسیاری از طوطی ماهی‌ها و دیگرگونه‌های آبزیان . شما باید در زمان مناسب به دیدن این حفره آبی بزرگ بروید در ماه فوریه تا مه هوا خشک است و در ماه ژوئن تا اوت بارانی است. علاوه بر این، این غار به‌هیچ‌عنوان برای غواصان مبتدی مناسب نیست.

 

 غواصی در غار

غار Mill Pond در ایالات‌متحده

این غار در فلوریدا واقع‌شده است و شکل آن به نظر یک آسیاب در کنار برکه‌ای در یک دریاچه آرام است . ولی در زیرآب این برکه یک غار از سنگ‌آهک به طول 1500 متر وجود دارد که غواصی در آن بسیار هیجان‌انگیز است . بر روی دریاچه قایقرانی و شنا نیز انجام می‌شود که در هنگامی‌که شما به غواصی می‌پردازید اعضای خانواده شما می‌توانند خود را سرگرم کنند.

 

 غواصی در غار

غار Blue Abyss در مکزیک در مکزیک غارهای زیرآبی زیادی وجود دارد ولی این غار یک غار زیباتر و هیجان‌انگیزتر است . غواصان عمیق در این غار خود را به چالش کشیده و از کلیه مهارت‌های خود برای کاوش در غار استفاده می‌کنند.

 

 غواصی در غار

غار Sac Aktun در مکزیک یکی دیگر از غارهای زیرآب قابل‌توجه در مکزیک SAC Aktun است که در نزدیکی تولوم مکزیک واقع‌شده است. غار دارای قسمت‌های مختلف زیادی است . در سراسر این منطقه باغ‌های فراوان و بسیار زیبای وجود دارد . ریشه‌های درختان برای تغذیه از آب آویزان شده اند و ماهیان و لاک‌پشت‌های فراوانی در این غار وجود دارد . غواصان می‌توانند تونل های  کوچک‌تر و فراوان این غار را اکتشاف کنند.

 

 غواصی در غار

غار El Cenote در کوبا این غار یک غار آبی نسبتاً ساده است که در عمق 20 متری شروع می‌شود و در عمق 80 متری به پایان می‌رسد . یک تونل به طول 800 متر پر از صخره‌های جذاب و میگو درون آن واقع‌شده است .در این غار سه یا چهار متر از عمق آب از آب شیرین و مابقی آن در سطح زیرین از آب‌شور تشکیل‌شده است که درنتیجه برخی از ماهی‌های جالب در هر دو سطح زندگی می‌کنند.

 

 غواصی در غار

غار Lost Blue Hole در باهاماس

این غار یک گودال عمیق پر از ماهی‌های استوایی و کوسه‌های Blacknose  است . این غار در حدود 60 متر عمق دارد و محل زندگی بسیاری از آبزیان و ماهی‌های کوچک و بزرگ است و آب بسیار زلال و شفاف این غار و همچنین دید بسیار وسیع در آن محل رؤیایی برای عکاسان زیرآب است.

 

 غواصی در غار

غار Abismo Anhumas در برزیل

این غار فقط مخصوص غواصان باتجربه است و بسیار شگفت‌انگیز است . آب بسیار زلال و شفافی دارد و بسیار ماهی درون غار زندگی می‌کنند . این غار تا حدودی بررسی‌شده است و برخی از نقاط آن هنوز ناشناخته است.

 

 غواصی در غار

غار Nereo Cave در ایتالیا

این غار یک غار عظیم در زیرآب در کشور ایتالیا است که دارای عمق 33 متر و طولی در حدود 4000 متر است . این بزرگ‌ترین غار دریایی در دریای مدیترانه است و دارای حداقل ده ورودی مختلف به درون غار است و از تعدادی تونل مختلف که با مرجان‌های قرمز و زرد پوشیده شده است وجود دارد. تعداد زیادی از آبزیان دریای مدیترانه در داخل غار زندگی می‌کنند .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.