ایران مارینا مرکز غواصی بین المللی مارینا

توتیای دریایی

برخورد با خار توتیایی دریایی یکی از تجربیات ناخوشایندی است که ممکن است رخ دهد. این موضوع می‌تواند منجر به درد و التهاب شدید شود و در برخی موارد نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. در این مقاله، به بررسی علل، علایم و روش‌های درمان برخورد با خار توتیایی دریایی می‌پردازیم.


علل برخورد با خار توتیایی دریایی:

برخورد با خار توتیایی دریایی معمولاً ناشی از تماس مستقیم با این موجودات دریایی است. خارهای توتیایی می‌توانند حاوی مواد سمی باشند که وارد پوست می‌شوند و باعث درد و التهاب می‌شوند.

 

وقتی به‌اشتباه دست یا پای شما به توتیای دریایی برخورد می‌کند بدن شما دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و احساس بدی به شما دست می‌دهد . خارهای توتیای دریایی به‌سرعت در پوست شما فرورفته و می‌شکند . مقدار زخم ایجادشده توسط خارهای توتیای دریایی عمیق‌تر از نیش حشرات کوچک است و باید حتماً درمان شود

وقتی خار توتیایی دریایی در بدن فرو می‌رود درد اولیه شدیدی دارد و به‌تدریج در طول یک هفته از مقدار درد کاسته می‌شود . ولی ممکن است تیکه‌ای از خار در بدن باقی بماند و به‌مرور توسط مواد فیبری محصورشده و کم‌کم حل‌شده و از بدن خارج شود که این پروسه ممکن است ماه‌ها طول بکشد پس شما باید یک درمان سریع برای آن پیدا کنید.


شما باید مراقب باشید و نظارت کافی داشته باشید تا قسمت زخم‌دیده عفونت نکند و معمولاً قسمتی که خار توتیایی دریایی در آن فرورفته به‌صورت یک رنگ‌دانه سبز متمایل به مشکی دیده می‌شود .خار فرورفته بر روی استخوان ، مفاصل ، و اعصاب باعث ایجاد تورم ، درد زیاد و حتی اختلال درحرکت می‌شود ، پس بنابراین شما باید هر چه سریع‌تر درمان را آغاز کنید


علایم برخورد با خار توتیایی دریایی:
برخی از علایم رایج برخورد با خار توتیایی دریایی شامل موارد زیر می‌شوند:
درد شدید در محل برخورد
قرمزی، تورم و گرمایی در ناحیه مورد آسیب
حساسیت و درد در نقاط اطراف محل برخورد
خونریزی از محل برخورد


درمان برخورد با خار توتیایی دریایی:
برای درمان برخورد با خار توتیایی دریایی، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:
1- بلافاصله بعد از تماس با توتیایی دریایی و سوراخ شدن بدن ، هرگونه خارهای بیرونی را از بدن به‌آرامی خارج کنید ، شما می‌توانید از موچین برای انجام بهتر این کار استفاده کنید
2- درصورتی‌که در منطقه زخم شده مو وجود دارد توسط یک تیغ صورت تراشی آن را تمیز کنید
3-  منطقه زخم را با آب شیرین و صابون شستشو و مالش دهید و در پایان با آب شیرین شستشو دهید
4-  منطقه زخم را برای مدت یک ساعت درون آب گرم قرار دهید تا باعث کاهش درد و تورم شود . اضافه کردن سولفات منیزیم به آب می‌تواند باعث کاهش درد شود . همچنین می‌توانید از سرکه هم کمک بگیرید
5-  مصرف قرص ایپوپرفن به کاهش درد کمک می‌کند . همچنین کرم‌های آستروئید موضعی برای کاهش درد مفید است اما به مقدار کم
6- درنهایت استفاده از یک پماد آنتی‌بیوتیک موضعی برای جلوگیری از عفونت زخم و نظارت بر عدم عفونت زخم
7-  برخی می‌گویند خار باقی‌مانده در بدن را باید خرد کرد تا به قطعات کوچک‌تری تقسیم شود تا بتواند زودتر از بدن دفع شود  اما فقط در برخی موارد ممکن است کمک کند و شاید فشار به خار باقی‌مانده در بدن باعث شود بیشتر و عمیق‌تر در بدن فرورفته و کار را به یک جراحی برای خارج کردن آن برساند .
8- مراجعه به پزشک :  در صورتی که علائم شدید و مزاحمت‌آور باشند، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های پیشرفته‌تری دریافت کنید.


برخورد با خار توتیایی دریایی ممکن است تجربه ناخوشایندی باشد که به درد و التهاب منجر می‌شود. با انجام اقدامات درمانی مناسب و مراجعه به پزشک در صورت لزوم، می‌توان از عوارض احتمالی این حادثه جلوگیری کرد و سرعت بهبودی را افزایش داد. همچنین، در صورتی که به سواحل دریاها سفر می‌کنید، بهتر است از انواع مختلفی از کفش‌های زیرآبی یا محافظ‌های مناسب استفاده کنید تا از برخورد با خارهای توتیایی دریایی جلوگیری کنید.


اطلاعاتی در مورد توتیایی دریایی


توتیای دریایی یا خارپُشت دریایی یکی از جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمامی اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود.توتیای دریایی از زیرشاخه خارزیان ، رده خارداران است.


پوستهٔ آن گرد و پوشیده از تیغ است و اندازه آن در سن بلوغ میان ۳ تا ۱۰ سانتیمتر می‌باشد.


توتیاها جانورانی همه‌چیزخوار هستند که بستر دریاها را تمیز می‌کنند. این جانوران در نگاه اول بی‌جان به چشم می‌آیند. دهان این جانوران دارای دندان و اندام جونده بسیار پیچیده‌ای است . توتیاهای دریایی بیشتر جلبک می‌خورند ولی از بی‌مهرگانی مانند صدف سیاه،اسفنج دریایی و ستاره شکننده نیز تغذیه می‌کند. رنگ آن‌ها معمولاً سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش . قرمز و صورتی است.


توتیاهای دریایی همانند دیگر خارپوستان قرینگی پنج‌گانه دارند (که پنج‌پاری نامیده می‌شود). حرکت آن‌ها به‌وسیلهٔ صدها پای لوله‌ای کوچک، شفاف و چسبناک انجام می‌گیرد و در برخی ازکشور ها از مغز داخل بدن او به عنوان غذا استفاده می شود.

پیوست

مركز غواصی بین‌المللی مارينا
تیم تحریریه ایران مارینا گردآوری ، تألیف و ترجمه توسط سعید پروین
استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد مركز غواصی بین‌المللی مارينا
نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟ مشاوره قبل از هر تصمیمی بهترین راه است
2095 108 0919 ۵ دقیقه رایگان
توتیای دریایی
5 دقیقه زمان مورد نیاز برای مطالعه
در اینستاگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!
در تلگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!