سرگیجه در غواصی

سرگیجه می‌تواند در هنگام غواصی به وجود آید و لذت یک غواصی زیبا را از شما بگیرد. پس می‌توانید با یادگیری عوامل بروز سرگیجه از بروز آن پیشگیری کنید

سرگیجه‌ زمانی‌ بروز می‌کند که‌ موازنه‌ و تعادل‌ بدن‌ مختل‌ شود. مرکز توازن‌ و حفظ‌ بدن در مغز و گوش‌ داخلی‌ است. سرگیجه در غواصی  به‌طورمعمول در اعماق بالای 10 متر به وجود می‌آید و علائم آن برای شما به‌وضوح قابل‌تشخیص است . شما احساس می‌کنید که اطراف شما در حال حرکت به دور شماست و چشمان شما سیاهی می‌رود و یا تصاویر را به‌صورت کج و خط‌خطی مشاهده می‌کنید و نمی‌توانید یک حالت جهت‌یابی بین خود و اشیاء را بیابد. سرگیجه می‌تواند درنتیجه تعدادی از بیماری‌ها اعم از عفونت در گوش داخلی و یا بیماری‌های مزمن مانند بیماری منیر گوش باشد.

شرح بیماری منیر : افزایش‌ مایع‌ درون‌ مجاری‌ نیم‌دایره‌ گوش‌ داخلی‌ که‌ مسئول‌ حفظ‌ تعادل‌ هستند. افزایش‌ مایع‌ با بالا بردن‌ فشار در گوش‌ داخلی‌، باعث‌ اختلال‌ تعادل‌ و گاهی‌ کاهش‌ شنوایی‌ می‌شود. در 85% موارد، تنها یک‌ گوش‌ درگیر می‌شود. منیر معمولاً بزرگ‌سالان‌ سنین‌ 30 تا 60 سال‌ را مبتلا می‌سازد و در خانم‌ها مختصری‌ شایع‌تر از آقایان‌ است‌. 

 سرگیجه در میان غواصان یک‌چیز غیرمعمول نیست و ممکن است وقتی در عمق آب باشید آن را تجربه کنید.

فیزیک غواصی به ما می‌گوید بزرگ‌ترین تغییرات فشار زمانی که شما به سطح آب نزدیک هستید رخ می‌دهد ولی به‌عنوان یک غواص وقتی به عمق آب فرومی‌روید  باید برابری فشار در گوش میانی خود را انجام دهید حتی زمانی که به سطح آب برمی‌گردید باید در صورت نیاز برابری فشار گوش میانی را در هنگام صعود انجام دهید.

درصورتی‌که شما برابری فشار بین محفظه گوش میانی را به‌درستی انجام ندهید باعث اختلاف فشار و درنتیجه ایجاد سرگیجه خواهد شد . اگر شدت سرگیجه زیاد باشد می‌تواند به تهوع و استفراغ منجر شود. همچنین استفاده از هود (کلاه غواصی ) که اگر به‌صورت یکسان بر روی دو گوش کشیده نشده باشد و یکی محکم‌تر و تنگ‌تر از آن دیگری باشد باعث اختلاف فشار و بروز سرگیجه می‌شود.

 همچنین سرگیجه می‌تواند به علت مسدود شدن راه‌های هوایی بدن به علت سرماخوردگی ، ابتلا به بیماری‌های غواصی ، تنفس هوای آلوده تانک ، تعرق زیاد و افت فشارخون به علت فعالیت زیاد ایجاد شود.

پیشگیری از سرگیجه در طول غواصی نیازمند مراقبت تدریجی و مداوم از فشار درون گوش میانی توسط اکولایز صحیح و به‌موقع است.

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.